Zo Leer Je Slechte Gewoontes Af In 6 Makkelijke Stappen

0
1351

Een gewoonte is een handeling die je doet op de automatische piloot. Het is aangeleerd gedrag dat je doet zonder erbij na te denken, omdat je iets al vele malen op dezelfde manier hebt gedaan. Een gewoonte heb je als het ware zo geprogrammeerd in je hersenen. Op zich zijn gewoontes niet slecht of verkeerd. We kunnen eigenlijk helemaal niet zonder, want zonder onze vaste gewoontes zouden we elke dag alles opnieuw moeten uitvinden. Maar helaas zijn er ook slechte gewoontes, gedrag wat we liever niet willen hebben. Sommige gewoontes leveren ons namelijk ook beperkingen op. Gewoontes zijn er op vele manieren, van zenuwtrek tot het jaarlijks voor dezelfde vakantiebestemming kiezen.

Hoe kom je van slechte gewoontes af?

Gewoontes liggen zo vast verankerd in onze hersenen, dat het soms enorm veel moeite kost een gedraging af te leren. Maar het is wel mogelijk! Het vergt de nodige oefening, want hoe makkelijk is het om ergens voor je rust er toch maar weer aan toe te geven. Je hebt dus behoorlijk wat doorzettingsvermogen nodig. Door steeds je gedrag weer opnieuw te sturen, zul je uiteindelijk daar routine in krijgen en zal de slechte gewoonte beginnen te slijten. In het begin gaat het moeilijk, maar na verloop van tijd levert het steeds minder spanningen op. Spanningen zijn trouwens ook lastige momenten voor je om van een bepaalde slechte gewoonte af te geraken. Je zult zien dat in tijden van spanningen je slechte gewoonte al gauw weer de kop op kan steken. Wees daar alert op en geef er niet aan toe!

Raak die slechte gewoonte kwijt in deze 6 stappen:

Stap 1: (her)ken je slechte gewoontes

Wees je bewust van je slechte gewoontes. Welke gewoontes vormen een belemmering in jouw leven? We hebben allemaal wel slechte gewoontes, de een iets meer dan de ander. Noteer de slechte gewoontes die je zou willen veranderen. Begin vervolgens in het klein. Kies een van de gewoontes uit waarmee je aan de slag gaat. Neem niet meteen de moeilijkste, maar oefen met een gewoonte die wat makkelijker te veranderen is.

Stap 2: benader je gewoontes op een positieve manier

Je wilt afrekenen met een slechte gewoonte omdat het je beperkt in het leven. Het is goed om te weten waarom je een slechte gewoonte uit je systeem wilt krijgen. Zeg niet tegen jezelf: ik mag dit niet meer zo doen, ik moet het zo doen. Dat werkt negatief en ervaar je direct als een straf. Formuleer het anders. Zeg bijvoorbeeld: Ik kies ervoor het zo te doen, want dat werkt voor mij prettiger.

Stap 3: de hele wereld mag het weten!

Vertel iedereen dat je bezig bent om van die ene nare gewoonte af te komen. Zet het op social media. Anderen kunnen je dan erbij helpen. Het is meteen ook een vorm van sociale controle. Je wilt natuurlijk niet falen, dus doe je automatisch beter je best. Vraag je partner om dagelijkse ondersteuning.

Stap 4: ruil je slechte gewoonte in voor een aantrekkelijke

Een slechte gewoonte is iets wat je wilt afleren. Je kunt de gewoonte transformeren in een goede gewoonte. Ben je bijvoorbeeld gewend elke vrijdag met je collega’s een afzakkertje te doen in het café en wil je daarmee stoppen? Verander die routine door bijvoorbeeld af te spreken op de tennisbaan, ga met z’n allen bowlen of kies voor een andere aantrekkelijke sport.

Een oude gewoonte heb je niet zomaar afgeleerd. Gun jezelf tijd om te veranderen. Uit onderzoek blijkt dat het ongeveer twee maanden duurt om een gewoonte te veranderen als je bereid bent elke dag aan die verandering te werken. Zo ontwikkel je een nieuwe gewoonte waar je na verloop van tijd niet eens meer over na hoeft te denken.

Stap 6: beloon jezelf

Wees lief voor jezelf en beloon jezelf bijvoorbeeld als je een week je gehouden hebt aan de verandering. Ken je valkuilen door ze te inventariseren en bedenk daar oplossingen bij om zwakke momenten de baas te blijven. Zo houd je het leuk en blijf je gemotiveerd.

  • test litje
  • test litje
  • test litje
DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here