Waarom De Plank Een Geweldige Oefening Voor Je Is

0
1976

Een fit en gezond lichaam, dat wil iedereen wel. Maar hoe bereik je dit het snelst, en het meest effectief? Een uitstekende oplossing kan de bekende Plank-oefening zijn.

Hiermee train je namelijk bijna je hele lichaam in één klap, van benen tot buik en rug tot armen. Bovendien is de Plank een lievelingetje bij mensen die snel af willen vallen. Kanttekening is dat het wel van cruciaal belang is, dat je de oefening dagelijks minstens één minuut doet. En ook belangrijk, voer de oefening wel goed uit. Hoe dat dan moet, lees je hier.

Hoe doe je de Plank goed?
Ga met je gezicht naar de grond liggen. Houd je ellebogen in een rechte hoek gebogen, tot ze gelijk staan met je schouders. Houd je buikspieren aangespannen, en je heupen de lucht in. Verder is het goed om je bilspieren aan te spannen, want op die manier zet je meerdere andere spieren ook aan het werk. Hetzelfde geldt voor je buikspieren.

Probeer deze houding, die erg zwaar zal worden, zo lang mogelijk vol te houden. Een uitstekend streven is, naarmate je bekend raakt met de oefening, minstens vijf minuten.

Zeer toegankelijke oefening
Buiten het feit dat het een goede oefening is, is de Plank ook niet moeilijk. Er zijn geen fitnessaparaten of speciale sportkledingstukken voor nodig, en ook niet veel ruimte. Je kunt de Plank dus vrijwel overal uitvoeren.

Ook zijn er nog vele variaties op de standaard Plank. Denk bijvoorbeeld aan een zijwaartse plank, dus steunend op één onderarm en elleboog (zie foto hieronder), en de omgekeerde plank (met je gezicht omhoog). Voor extra uitdaging kun je ook nog tijdens de Plank bijvoorbeeld één arm zo lang mogelijk gestrekt naar voren houden. Hierdoor leun je slechts op één arm, en wordt de oefening dus nog zwaarder.

Wat de Plank een uitstekende oefening maakt
Zoals gezegd activeer je met deze houding veel verschillende spiergroepen. Denk hierbij onder meer aan je bilspieren en hamstrings. Hierdoor vorm je mooie bilspieren, en bovendien is het goed tegen cellulite.

Ook je rug zal een enorme boost krijgen als je de Plank regelmatig doet. Verder kan het veel potentiële problemen in je nek en onderrug tegengaan. Je benen worden ook volop getraind. Het brandende gevoel dat je zal krijgen in vooral je bovenbenen, is alleen maar een goed teken.

En tot slot zal je op een relatief korte termijn merken dat je een plattere buik krijgt, doordat de zij- en onderste buikspieren geforceerd worden tijdens de oefening.

Let’s go planking, dus!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here