Symptomen Van Een Winterdip En 5 Tips Voor Meer Energie

0
2998

Donkere dagen en koude nachten, daar worden veel mensen niet vrolijk van, maar als je dagen gevuld zijn met somberheid en je energie ver te zoeken is, dan kan het zijn dat je lijdt aan een winterdepressie. Met deze tips verjaag je die winterblues.

Symptomen winterdepressie

De termen winterdepressie, winterblues en winterdip worden nogal eens door elkaar gebruikt. Met de winterdepressie worden aanhoudende klachten bedoeld in de vorm van:

  • vermoeidheid
  • veel (willen) slapen en niet uitgerust wakker worden
  • somberheid
  • concentratieproblemen
  • passiviteit
  • snel geïrriteerd raken
  • grotere eetlust, vooral in koolhydraatrijk voedsel
  • gewichtstoename
  • libido problemen
  • teruggetrokken sociaal leven

Met een winterdip of winterblues bedoelen we de dagen dat je even helemaal klaar bent met de donkere dagen en het koude weer. Je kunt daarbij wel enkele van de hierboven vermelde klachten krijgen, maar ze zijn van kortdurende aard. Je kunt met onze tips een winterdip voorkomen of verhelpen. Heb je echter te maken met een ernstige winterdepressie, dan kun je beter even langs de huisarts gaan. Een winterdepressie kan behandeld worden met (gespreks)therapie, lichttherapie en/of medicijnen.

Oorzaken winterdepressie

Ontregelde biologische klok

De oorzaken voor een winterdip of winterdepressie ligt volgens de deskundigen aan een tekort aan licht. De donkere dagen zorgen voor een verstoord natuurlijk dag- en nachtritme, waarmee onze biologische klok in de war raakt. Dit veroorzaakt verdere verstoringen in een aantal biologische lichaamsprocessen.

Melatonine

De pijnappelklier in onze hersenen maakt ’s nachts het hormoon melatonine aan, waarmee ons slaapmechanisme in werking treedt. In de ochtend, als het licht wordt, stopt normaliter de aanmaak van het hormoon. Maar bij sommige mensen gebeurt dat niet, omdat de hersenen onvoldoende lichtsignalen krijgen. De pijnappelklier blijft melatonine produceren waardoor het slaapmechanisme seintjes blijft geven aan de hersenen dat er geslapen moet worden. Daarom voelen mensen zich de hele dag moe en kunnen ze de hele dag wel slapen. Ook veroorzaakt een teveel aan melatonine een somber gevoel.

Serotonine

Een teveel aan melatonine zorgt ervoor dat er te weinig serotonine wordt aangemaakt. Serotonine staat bekend als het gelukshormoon. Het hormoon speelt een belangrijke rol bij onze stemming/emoties, seksuele gevoelens en de eetlust.

Psychische klachten

Voor sommige mensen zijn de donkere dagen in januari gewoon geen gezellige dagen. De kale bomen, de vrieskou en de sombere, grijze sfeer beïnvloeden bij enkelen de stemming in negatieve zin. De drukke decembermaand heeft bij veel mensen voor veel stress en spanning gezorgd en in januari vallen sommigen vervolgens in een groot donker gat.

Wat je zelf kunt doen bij een winterdepressie of winterdip

Er zijn een aantal oplossingen die je kunt aanwenden om een winterdepressie tegen te gaan en de biologische klok te resetten. Wij geven je vijf tips.

Tip 1: Sta vroeg op

Het lijkt tegenstrijdig als je alleen maar kunt denken aan slapen, maar het is heel effectief voor het herstellen van je biologische klok om elke dag voor 8 uur op te staan. Je lichaam gaat hier aan wennen en je hersenen zullen er op een gegeven moment er aan gewend raken om op dit tijdstip het lichaam wakker te maken.

Tip 2: Ga de deur uit

Ga elke dag naar buiten, ook al nodigt het weer er niet toe uit. Het is belangrijk om je lichaam in contact te brengen met het kleine beetje licht dat er nog is. Ook al voel je grote tegenzin om naar buiten te gaan, is het zinvol jezelf ertoe te dwingen. Ook al is het donker buiten, het buitenlicht geeft nog altijd meer licht dan de lamp binnenshuis.

Tip 3: Eet gezonde voeding

Het is een open deur: gezonde voeding is goed voor je gezondheid. Kies voor goede, pure producten. Heb je zoete trek, kies dan voor noten, appels en bananen. En, heel belangrijk, sla nooit het ontbijt over. Met een ontbijt zet je de spijsvertering aan het werk en daarmee komt het lichaam op gang.

Tip 4: Sporten doet goed

Sport is een wondermiddel tegen depressies. Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan, een hormoon dat zorgt voor een tevreden, happy gevoel. Kies voor een buitensport (hardlopen, wandelen, fietsen) om daarbij ook nog eens extra zonlicht op te vangen.

Tip 5: Word wakker met licht

Je kunt de huisarts om lichttherapie vragen, maar er zijn tegenwoordig ook handige lampen verkrijgbaar die je zelf kunt kopen om ’s ochtends in plaats van een akelig alarm veel aangenamer wakker gemaakt te worden met een natuurlijk licht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here