Deze Superfood Verhoogt Je Libido En Helpt Bij Afvallen En Sport

0
1456

do Maca (lepidium meyenii) is een knolgewas. Het behoort tot de familie van de kruisbloemigen, net als de bloemkool, broccoli en koolrabi. Op die laatste lijkt dit knolletje ook een beetje. Het wordt al eeuwenlang gebruikt door de indianen in Peru vanwege de gezondheidsvoordelen. Spaanse ontdekkingsreizigers waren onder de indruk van de heilzame werking en namen het knolletje mee naar Europa. Wij vinden maca om zo te eten niet lekker, dus wordt het hier verkocht als los poeder of verwerkt in capsules.

Maca voor tijdens de overgang

Maca is een fantastische aanvulling op de voeding voor vrouwen in de overgang. Het helpt de hormoonhuishouding in balans te brengen, het verhoogt de zin in seks en het geeft meer energie.

Maca als ondersteuning voor dieet en sport

Maca zorgt ervoor dat je meer energie krijgt en het verhoogt de weerstand. Je kunt hiermee makkelijker een dieet volhouden. Maca heeft een uitzonderlijk hoge voedingswaarde en bevat meer dan 20 aminozuren en 20 goede vetzuren, eiwitten en vezels. Deze laatste zorgen voor een langer verzadigd gevoel, wat ook weer handig is als je minder wilt eten om af te vallen. Het verhoogt het uithoudingsvermogen. Dit kun je goed gebruiken als je veel sport.

Gele, rode en zwarte maca

Er is gele, rode en zwarte maca en elke kleur heeft zo zijn eigen specialiteiten:

Gele maca wordt gebruikt bij vruchtbaarheidsproblemen van de vrouw, overgangsklachten (hormoonbalans, stemmingswisselingen) en het reguleren van de bloedsuikerspiegel.

Rode maca heeft een gunstige werking op de zin in seks en helpt bij hormoongerelateerde klachten. Het verbetert je uithoudingsvermogen en is daarom een aanrader voor sporters.

Zwarte maca bevordert de vruchtbaarheid van de man omdat het de kwaliteit van sperma verhoogt omdat het een gunstig effect heeft op de aanmaak van testeron en zorgt daarmee ook voor een betere spieropbouw.

Meestal wordt maca verkocht in combinaties van bovenstaande soorten.

Zo gebruik je maca

Maca is tegenwoordig overal verkrijgbaar, maar koop het bij voorkeur 100 procent puur en zonder pesticiden. Je moet in het begin even wennen aan de smaak. Bouw het gebruik van maca langzaam op en volg hierbij de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Gebruik niet meer dan 5 tot 10 gram (dat zijn twee theelepels) per dag. Je kunt de poeder bijvoorbeeld door je vruchtensap, smoothie of yoghurt mengen.

Contra-indicaties maca

Gebruik maca niet tijdens de zwangerschap of als je borstvoeding geeft. Als je medicijnen gebruikt, is het zeer verstandig je arts om advies over het gebruik van maca te vragen.

Gebruik maca niet lange tijd achter elkaar. Neem geregeld een pauze. Maca bevat glucosinolaten. Dit zijn natuurlijke gifstoffen. Ze komen ook voor in bloemkool, broccoli en spruiten. Ze beschermen aan de ene kant het lichaam tegen kankerverwekkende stoffen, maar een teveel van deze stoffen (als je ze rauw eet) kan de werking van de schildklier nadelig beïnvloeden. Gebruik maca daarom niet als je problemen hebt met de schildklier en voorkom te hoge doseringen! Bouw de dosering van maca langzaam op, sommige mensen krijgen er maag- en darmklachten van. Laat je lichaam er beetje bij beetje in kleine doseringen aan wennen, dan kom je er achter welke hoeveelheid voor jou werkt.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here