Mediteren, Hoe Doe Ik Dat? 5 Verschillende Manieren Van Mediteren

0
2286

Mediteren brengt innerlijke rust, het geeft inzicht en het leert je de stress van alledag los te laten. Je hebt er maar een paar minuten voor nodig. Mediteren is goed voor je gezondheid en geluksbeleving!

Mediteren is gezond!
Zeker weten, elke dag een paar minuten besteden aan meditatie en je vermindert de stress hormonen in je lichaam. Je brengt letterlijk je lichaam en geest tot rust. Je bloeddruk daalt en je lichaam kalmeert en herstelt zich.

Voordat je met mediteren begint

Mediteren draait om rust en concentratie. Zorg dus dat je de beschikking hebt over een ruimte waar je niet gestoord zult worden (telefoon en computer gaan uit). Een stille, niet al te lichte kamer heeft de voorkeur.

Hieronder volgen 5 makkelijke manieren om te mediteren:

1. Mediteren op de ademhaling
Je kunt tijdens een meditatie zitten of liggen zoals je dat zelf het prettigst vindt. Normaliter mediteert men in de lotushouding. Hierbij wordt de linkervoet op het rechterbeen geplaatst en de rechtervoet op het linkerbeen. Deze houding is niet voor iedereen realiseerbaar. Je kunt hem ook half doen, waarbij je dus één voet op het andere been legt. Je kunt ook in kleermakerszit mediteren, op een stoel of liggend.

  • Mediteren in kleermakerszit of lotushouding

Zorg ervoor dat je een rechte rug hebt. Je kunt denkbeeldig een rechte lijn maken van je hoofd en je rug. Als dit niet lekker voelt, kun je een kussen gebruiken ter ondersteuning.

  • Liggend mediteren

Je kunt op een bed of matras ook liggend mediteren. Leg een kussen onder je hoofd voor ondersteuning en leg je handen uit elkaar op het matras.

  • Zittend mediteren

Pak een comfortabele stoel waar je lekker ontspannen in kunt zitten.

De gemakkelijkste manier om te oefenen met mediteren is het waarnemen van de ademhaling. Hierbij concentreer je jezelf op je ademhaling.

Haal een paar keer diep adem en laat de ademhaling helemaal tot rust komen.

Richt je aandacht op het op en neer gaan van je buik. Verander niets aan de ademhaling, registreer het alleen maar. Concentreer je alleen maar op je ademhaling. Als er gedachten komen en je wordt je daarvan bewust, breng dan je aandacht gewoon weer terug naar je ademhaling. Het is heel normaal dat er gedachten komen, je wordt je er steeds beter van bewust en door veel te oefenen, ben je er steeds beter in de gedachten weg te sturen. Oordeel er niet over, neem het waar zonder er iets mee te doen. Kijk naar je gedachten of het wolken zijn die voorbij drijven. Er zijn geen leuke of minder leuke wolken, interessante of minder interessante wolken. Ze zijn er gewoon en ze drijven gewoon voorbij. Laat je concentratie terug keren naar je ademhaling en doe dit 5 minuten. Elke keer zal het je makkelijker afgaan. Je lichaam en geest zullen er langzaam aan wennen. Het beste neem je voor deze meditatie elke dag 5 minuten de tijd. Je kunt het eventueel uitbouwen naar meer minuten, tot zo’n 10 minuten per dag. Al snel zul je profiteren van het resultaat.

Heb je moeite met het concentreren? Probeer dan de telmeditatie.

2. Telmeditatie
De telmeditatie werkt eigenlijk hetzelfde als de meditatie op de ademhaling. Het tellen is een hulpmiddel om niet te worden afgeleid. Bij de normale meditatie richt je al je aandacht op de ademhaling. Bij de telmeditatie tel je bij elke in- en uitademing tot je tot 100 hebt geteld. Het tellen doe je niet hardop, maar in je hoofd. Vergis je niet, zelfs het tellen tot 100 zal in het begin niet meevallen. Als je de tel kwijtraakt, is dat niet erg. Blijf gewoon oefenen, dan gaat het steeds beter

3.Mediteer met een lach
De lach meditatie is niet alleen een leuke meditatie, maar heeft ook een helende werking. Deze meditatie zorgt ervoor dat je ontspant en het brengt je terug in het moment. Lachen jaagt stresshormonen zoals cortisol op en maakt het gelukshormoon endorfine aan. Lachen ontspant je spieren en maakt je aantrekkelijk.

Adem eerst diep in en uit. Concentreer je op je ademhaling. Je zult je sneller ontspannen voelen. Hierna kun je starten met de lachmeditatie. Begin met een grote glimlach en ga lachen. Lach er op los tot je het met je hele lichaam uitschatert en je er bijna buikpijn van krijgt. Wordt daarna weer stil en raak weer bewust van je omgeving. Voel het effect van de lach meditatie op je lichaam.

Een lach meditatie geeft nieuwe vitaliteit, zelfbewustzijn, kracht en creativiteit!

4. De bodyscan meditatie
De bodyscan meditatie is een hele eenvoudige manier om te ontspannen en je gedachten tot rust te brengen. Het is een bekende oefening die veel wordt gebruikt bij mindfulness en andere ontspanningscursussen. Bij de bodyscan gaat de aandacht stap voor stap naar elk deel van het lichaam. Je geeft elk deeltje van het lichaam bewust aandacht, zonder een oordeel te geven.

Voor deze meditatie ga je liggen op een bed of matras. Adem een paar keer diep in en uit. Breng je aandacht naar je de grote teen van je linkervoet. Wat voel je? Als je niets voelt, is dat helemaal oké. Verplaats je aandacht naar de teen ernaast. Daarna verplaats je weer alle aandacht naar de teen daarnaast, daarna je hele voet, je kuit, je knie, het bovenbeen en zo ga je door tot je bent aangekomen bij het hoofd. Als je alle delen van het lichaam hebt gehad, geef je het hele lichaam in zijn geheel alle aandacht. Open dan je ogen en wordt je langzaam weer bewust van je omgeving.

De bodyscan meditatie kun je op diverse sites op het internet downloaden. Hiermee heb je een geleide meditatie, maar je kunt het natuurlijk ook zonder begeleiding doen.

5. Snelle meditatie oefeningen voor op kantoor

Thuis of onderweg of op het werk kun je gebruik maken van deze hele snelle meditaties om in een minuut tijd helemaal je rust terug te vinden.

Time-out meditatie
Een heel eenvoudige, maar effectieve manier om te ontstressen is de time-out meditatie. Stop abrupt waar je mee bezig bent en blijf bewegingsloos staan of zitten. Wees alleen maar aanwezig. Laat gedachten voorbij gaan. Blijf voor enkele momenten helemaal stil en ga dan verder met wat je aan het doen was. Je zult merken dat het oefenen van deze meditatie op meerdere momenten op de dag je energie positief zal veranderen.

Drink je koffie met aandacht
Slobber jij je koffie onopgemerkt achterover? Probeer hem dan eens met volle aandacht te drinken. Kijk naar de kleur van de koffie. Wees je bewust van de manier waarop jij je koffiekop vasthoudt. Ruik de geur. Voel de warmte. Proef de smaak. Benoem de smaak. Proef elk slokje. In het begin zal het wat onwennig zijn op deze manier je kop koffie of thee te drinken, maar op den duur zul je merken dat het drinken van je kopje koffie een heerlijk moment van rust wordt.

Luister naar de stilte
We zijn gewend dat we allemaal geluiden om ons heen horen, maar we luisteren doorgaans nooit naar de stilte. Probeer daarom bij deze oefening eens naar de stilte te luisteren. Ervaar hoe een geluid de stilte doorbreekt. Wanneer komt het geluid en hoe en wanneer vervaagt het weer. Je wordt je door deze oefening bewust van hoeveel lawaai en geluid er om je heen is. Door te luisteren naar de stilte, haal je jezelf in een paar seconden uit de alledaagse drukte.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here