Een Te Kort Aan Deze Vitamine Kan Je Leven Verwoesten, Zo Voorkom Je Het

0
1198

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine en omdat het bijdraagt aan de energieproductie wordt deze vitamine ook de ‘energie vitamine’ genoemd. Naast het leveren van energie is deze vitamine in het bijzonder werkzaam voor de stofwisseling in elke cel van ons lichaam. Onze bloed- en zenuwcellen vermenigvuldigen zich het snelst, daarom is een tekort aan vitamine B12 hier het eerst te merken. De vitamine beschermt onze hersencellen en daarmee geestelijke gesteldheid. Vitamine B12 zit in dierlijke producten, waaronder vlees, vis, eieren en melkproducten.

Oorzaken vitamine B12 tekort

Vitamine B12 bevindt zich in dierlijke producten. Veganisten en vegetariërs lopen daarom ook het meeste risico op een tekort aan vitamine B12. Verder kunnen lichamelijke aandoeningen de oorzaak van een tekort zijn. Maagaandoeningen, ontstekingen in de dunne darm, de ziekte van Crohn of een tekort aan het maageiwit ‘Intrinsieke Factor’ kunnen de opname van B12 remmen. Bepaalde geneesmiddelen en overmatig alcoholgebruik zijn ook veroorzakers van een tekort. Een tekort aan vitamine B12 komt veel voor, vooral bij ouderen (10 tot 15 procent van de 60-plussers). Bij kinderen ligt dat percentage met 2 tot 5 procent veel lager.

Symptomen vitamine B12 tekort

Het lichaam bouwt een voorraadje B12 op, daarom kunnen jaren zijn verstreken voordat je er wat van merkt. Een vitamine B12 gebrek wordt dan ook meestal niet zo snel door een arts herkend. De eerste klachten ontstaan vaak in het zenuwstelsel, bijvoorbeeld een trillend ooglid, onrustige benen of tintelingen in handen of voeten. Vaak worden deze klachten toegeschreven aan kwalen die verband hebben met de leeftijd of stress.

Zelf het B12 tekort aanvullen

Zolang het tekort aan vitamine B12 geen ernstige problemen oplevert, kunnen we er zelf het tekort aanvullen met voeding dat rijk is aan vitamine B12. Vegetariërs kunnen het tekort aanvullen door iets meer te kiezen voor melkproducten en eieren. Veganisten kunnen een supplement gebruiken. Teveel B12 zul je niet krijgen, want je lichaam scheidt de overtollige vitamine gewoon weer uit. Een tekort aan vitamine B12 kan worden vastgesteld met behulp van bloedanalyse. Bij een extreem tekort worden speciale vitamine B12 injecties gegeven.

Biologisch is beter

De beste bronnen vitamine B12 haal je uit vlees en vis. Kies bij voorkeur voor biologisch vlees van dieren die buiten hebben kunnen grazen. Gebruik daarnaast ook liefst biologische visproducten, vooral wilde vis, krab, mosselen en schelpdieren. Als je vegetariër bent, eet dan vooral veel eieren tot ongeveer 7 eieren per week.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here