Hoe Je Calorieën Kan Verbranden Met Touwtje Springen

0
2026

Touwtje springen is een intensieve activiteit waarmee je in korte tijd veel calorieën kunt verbranden. Het is goedkoop en makkelijk. Je kunt het overal mee naartoe nemen, dus ook in een weekend weg of een vakantie kun je gewoon doorgaan met je dagelijkse work-out.

Lager vetpercentage met touwtje springen

Touwtje springen wordt ook door sporters gedaan om het vetpercentage te verlagen. Het is dan ook vaak onderdeel van de work-outs van boksers en topatleten. Touwtje springen zorgt ervoor dat je conditie en uithoudingsvermogen verbetert en maakt je fitter en sterker.

Calorieën verbranden met touwtje springen

Je verbrandt ongeveer 0,14 calorie per lichaamsgewicht per minuut, afhankelijk van het tempo waarmee je springt. Als je 70 kilo weegt en je gaat 10 minuten touwtje springen, dan verbrand je gemiddeld 98 calorieën. Dit is in vergelijking met sporten als fietsen of hardlopen behoorlijk veel.

De 4 grote voordelen van touwtje springen:

  1. Touwtje springen is goedkoop

Voor de aanschaf van een goed springtouw hoef je niet diep in de buidel te tasten. Zorg er echter wel voor dat je goede sportschoenen draagt tijdens het springen. Deze zijn erg belangrijk om blessures te voorkomen.

  1. Een springtouw neemt weinig ruimte in beslag

Anders dan de diverse fitnessapparaten, neemt een springtouw zeer weinig ruimte in beslag. Het maakt geen rommel en je haalt hem in een minuut te voorschijn zonder er moeite voor te hoeven doen.

  1. Touwtje springen kost weinig tijd

Touwtje springen kost je een paar minuten, meer niet.

  1. Touwtje springen kan overal

Je hoeft er niet eens de deur voor uit (als je voldoende ruimte in huis hebt). Je kunt het in je tuin doen, in het park, op het strand, kortom: er is overal wel plek om touwtje te springen.

De nadelen van touwtje springen:

Niet iedereen is in de wieg gelegd voor touwtje springen, er kleven helaas ook nadelen aan.

  1. Wees zeer voorzichtig bij veel overgewicht

Heb je meer dan 20 kilo aan overgewicht? In dit geval is touwtje springen geen goed idee. Het touwtje springen vormt dan een groot risico voor je gewrichten. Bij elke sprong die je maakt, vangen de gewrichten de klap op en daarmee is de kans op blessure te groot. Probeer eerst met een dieet of andere geschikte sporten (fietsen, wandelen) de eerste kilo’s af te vallen. In een later stadium kun je dan (voorzichtig) beginnen met touwtje springen.

  1. Touwtje springen is erg intensief

Als je al een tijd niet meer intensief hebt gesport, zul je merken dat touwtje springen behoorlijk aanpoten is. Laat je er echter niet door afschrikken. Begin rustig aan in een wat lager tempo. Na een aantal weken zul je merken dat je steeds langer en kunt springen in een steeds hoger tempo.

  1. Touwtje springen is niet zonder risico voor blessures

Wie veel springt, loopt kans op overbelasting van knieën en enkels. Zorg ervoor dat je altijd goed naar je lichaam luistert. Mocht het springen pijnlijk worden, neem dan een pauze en wacht tot die pijn helemaal over is. Je kunt dan een tijdje geen touwtje springen, maar je kunt wel deze periode overbruggen met een activiteit waarbij je knieën en enkels minder belast worden, bijvoorbeeld door te zwemmen of te fietsen.

Schema touwtje springen (om af te vallen):

Oefen eerst eens een beetje met touwtje springen om uit te vinden hoe lang je achter elkaar kunt springen. Probeer in 5 minuten minimaal 250 sprongen te maken. Om af te vallen, wissel je een korte periode intensief springen af met korte momenten met rust.

Schema touwtje springen voor de beginner:

Warming-up:

2 minuten rustig touwtje springen

30 seconden rust

Daarna:

30 seconden zo intensief mogelijk (in hoog tempo) springen

30 seconden rust

De laatste twee handelingen herhalen 10 tot 15 minuten lang.

Gevorderden nemen voor de warming-up 3 minuten tijd en daarna 30 seconden rust en verdubbelen de periode voor het intensief springen (1 minuut). Hou dit vol tot je 15 tot 20 minuten hebt voltooid.

Afvallen met touwtje springen

Je zult na enige weken verbluffende resultaten zien, maar je moet natuurlijk niet denken dat je heel ver komt als je erbij ongezond blijft eten. Afvallen bestaat uit gezonde voeding, minder eten en meer bewegen. Pas dus ook je voeding aan en kies voor gezonde maaltijden, dan val je gegarandeerd met touwtje springen af.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here