Je Haargroei Versnellen Op Natuurlijke Wijze

0
3164

Droom jij ook van glanzend, gezond lang haar? Je haar groeit sneller met gezonde voeding, sporten en een gezonde levensstijl.

Een haar groeit gemiddeld zo’n 1,25 centimeter per maand. Hoe het komt dat de ene persoon gezegend is met een volle haardos en de ander behept met piekerig fijn haar? Dat is helaas genetisch bepaald en daar kun je dus niet heel veel aan doen. Je kunt er wel voor zorgen dat je haar er verzorgd uit ziet. Zelfs bij het meest fijne haar doet een goede coupe en de juiste verzorging wonderen. Ook kun je met de natuur de haargroei stimuleren door te kiezen voor de juiste voeding en een gezonde levensstijl.

Kun je de groei van de lengte van het haar beïnvloeden?

Ja en nee. Er zijn twee belangrijke factoren die te maken hebben met het verkrijgen van een bepaalde haarlengte: interne factoren (de groeicyclus) en externe factoren (het onderhoud).

De groeicyclus
De haarlengte heeft veel te maken met de persoonlijke groeicyclus. Haren volgen een bepaalde levensloop. Het begint allemaal bij de (haar)wortel. Deze doorlopen een proces van groei, uitval en rust. Bij ieder mens verlopen de fasen in deze cyclus anders. Sterker nog, iedere haarwortel volgt een eigen proces en dat betekent dat elk haartje een verschillende groeisnelheid heeft.

Anagene fase
De eerste fase waarin haren groeien, wordt de anagene fase genoemd. Deze periode duurt het langst, zo tussen de 2 en 8 jaar en bij sommigen zelfs 10 jaar. Gemiddeld duurt de groeifase van een haar 6 jaar.

Katagene fase
In deze periode staat de groei van het haar stil. Het is een soort overgangsfase waarin de stamcellen zich steeds minder delen en uiteindelijk deze deling langzaam tot stilstand komt. De haren groeien niet meer. Deze periode duurt gemiddeld 2 tot 4 weken.

Telogene fase
De telegone fase is een rustfase. De cellen delen zich niet meer en de haarwortel krimpt. Deze periode duurt ongeveer 2 tot 4 maanden. Aan het einde van deze fase worden de stamcellen weer actief en het oude haar wordt hiermee naar buiten geduwd. Het haar valt uit. Er is echter alweer een nieuw haar in de maak.

Het onderhoud
De lengte van je haar heeft dus vooral te maken met de duur van de groeifase van het haar. Daarnaast wordt de lengte bepaald aan de hand van hoe vaak je naar de kapper gaat en hoeveel je van de lengte je laat afknippen.

Haargroei stimuleren
Je kunt je haargroei stimuleren met voeding, vitamines en mineralen, een goede haarverzorging, beweging en gezonde levensstijl. Wees er wel zeker van dat er geen onderliggende aandoening het probleem is van haaruitval of haarverlies. Twijfel je hierover? Neem dan contact op met je huisarts.

Haargroei bevorderen met voeding
Met gezonde voeding kun je de conditie van je haar verbeteren. Via de voeding krijgen de haarwortels voedingstoffen binnen waarmee het haar sterker, gezonder en langer kan groeien.

Proteïnen
Zorg dat je voldoende proteïnes binnen krijgt. Je haar bestaat uit een groot gedeelte uit proteïnen en een tekort aan proteïnes zie je vaak terug in de conditie van het haar. Proteïnen zitten in fruit, groente, vlees, vis, eieren, sojamelk, quinoa, linzen, noten, zaden en bonen.

B-vitamines
Vitamine B werkt preventief tegen haaruitval en kan het proces van haarverlies en vergrijzing vertragen. Noten, vlees, vis en melk bevatten veel vitamine B varianten. Biotine (vitamine B8) is de belangrijkste vitamine B voor het haar. Het levert een bijdrage aan de productie van keratine, belangrijk voor een gezonde hoofdhuid en gezond haar. Biotine zit in sojaproducten, amandelen, hazelnoten, pinda’s, eieren en melk.

IJzerrijke voeding
IJzer zorgt ervoor dat het bloed zuurstof kan transporteren. Haarzakjes hebben voldoende zuurstof nodig voor de groeicyclus. Tijdens de menstruatie of zwangerschap loop je een groter risico op een tekort aan ijzer. Eet daarom voldoende groente (broccoli, tomaten, pompoen, bloemkool, sla, mandarijnen, spinazie), noten, vis, vlees, en brood of meelproducten met zemelen.

Zwavel
Zwavel is een mineraal dat voorkomt in alle lichaamscellen, maar vooral in het haar, de huid en nagels. Haarverlies, broos haar en een droge huid zijn de symptomen van een zwaveltekort. Je kunt dit tekort aanvullen met voeding. Het zit in uien, kool, knoflook, kelp, zeeweer en noten.

Vitamine E (in combinatie met C)
Vitamine C helpt bij het in conditie houden en opbouwen van collageen in de hoofdhuid en rondom de haarfollikel. Het zit in citrusvruchten, tomaten en groene groente. Vitamine E stimuleert de bloedtoevoer in de hoofdhuid en voorziet zo de haarfollikels van de juiste bouwstoffen voor een optimale haargroei. Vitamine E zit in eieren, zonnebloempitten, bladgroente en asperges.

Haargroei stimuleren met goede verzorging
Mooi haar glanst van gezondheid. Het is zacht en laat zich makkelijk kammen. Beschadigd haar zal minder glanzen en sneller breken. Met de juiste verzorging breng en houd jij je haar in topconditie. Gezond haar is sterk en zal daarom ook in de lengte langer kunnen groeien.

Kies de juiste producten
Gebruik haarproducten die passen bij jouw type haar en die op elkaar zijn afgestemd. Af en toe een verzorgend masker en een versterkend serum in de puntjes zal zeker bijdragen om het haar minder kwetsbaar te maken. Was je haar niet te vaak. De natuurlijke oliën zijn belangrijk voor gezond en sterk haar. Heb je haar dat snel vet wordt, was je haar dan iets vaker (3 tot 4 keer per week). Een teveel aan natuurlijke oliën zal de haargroei namelijk kunnen vertragen.

Wees matig met styling producten
Langer haar dat al enige tijd aan het groeien is, zal op den duur tekenen van slijtage vertonen. Dit slijtage proces kan door verschillende omgevingsfactoren snel verergeren: wrijving door stevig kammen of borstelen, haarkleuringen, een hete föhn, chloor in het zwembad, zonlicht, shampoo met agressieve ingrediënten. Het zijn vooral de uiteinden waar de schade uit slijtage zorgt voor de zogenaamde gespleten punten. Het regelmatig ‘bijpunten’ zorg ervoor dat deze beschadiging zich niet verder naar boven verplaatst. Let er dus op met welke styling producten je het haar behandelt en in hoeverre deze je haar kunnen beschadigen. Kam je haar als het droog is, want natte haren zul je sneller beschadigen met de scherpe tanden van een kam of borstel.

Bezoek aan de kapper
Regelmatig ‘bijpunten’ zorgt ervoor dat je haar in goede conditie blijft. Als je wilt dat je haar sneller gaat groeien, overleg dan met je kapper hoe je het onderhoud van je haar het beste aan kunt pakken.

Hoofdhuidmassage
Een regelmatige hoofdhuidmassage stimuleert de bloedsomloop en zuurstoftoevoer naar de haarfollikels.

Sporten voor een snellere haargroei
Sporten stimuleert de bloedtoevoer en bloedcirculatie van huid en hoofdhuid. Een goede doorbloeding stelt het lichaam in staat meer voedingstoffen en zuurstof op te nemen en te transporteren naar de hoofdhuid. Een gezonde hoofdhuid is een voorwaarde voor een gezonde, snellere haargroei. Ga vooral lekker naar buiten. De vitamine D die de huid produceert onder invloed van het zonlicht zal ten goed komen aan een snellere haargroei.

Gezonde levensstijl helpt bij stimuleren haargroei
Stress kan een slechte uitwerking op de conditie van het haar hebben. De schade kan beperkt worden door gezond te eten. Pak stress aan door het doen van ontspanningsoefeningen. Sporten is ook een manier om stress los te laten. Ga elke dag een half uur wandelen of kies voor een sport die bij jou past.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here