Altijd Maar Moe? Deze 5 Tips Werken Snel Tegen Vermoeidheid

0
4182

Voortdurend moe zijn, kan verschillende oorzaken hebben. Vermoeidheid is op zichzelf al vervelend, want je voelt je niet fit en hebt nergens zin in. Maar je constant moe voelen, heeft ook invloed op je emoties. Het maakt je chagrijnig, je bent sneller geïrriteerd en emotioneel. Er kunnen ook lichamelijke klachten uit voortkomen, zoals hoofdpijn, duizeligheid, donkere kringen of wallen onder je ogen en bleek zien.

Wanneer naar de huisarts?
Met onze tips kun je vermoeidheid snel laten verdwijnen. Helpen onze tips jou niet? Neem dan contact op met de huisarts! Lang aanhoudende vermoeidheid kan wijzen op een onderliggende, psychische of lichamelijke aandoening. Gaat de vermoeidheid gepaard met klachten in de vorm van: geen eetlust en/of ongewenst gewichtsverlies, sufheid en verwardheid, pijn, een hoest die niet overgaat of depressiviteit, dan kun je beter ook een arts raadplegen.

Onze 5 tips tegen vermoeidheid

1. Neem je slaapbehoefte serieus
Misschien kom jij gewoon slaap tekort! Iedereen heeft een eigen slaapbehoefte. De ene persoon heeft bijvoorbeeld elke nacht negen uur slaap nodig, terwijl de ander na zes uur al voldoende is uitgerust. Eén op de drie personen heeft gemiddeld acht uur slaap nodig. Zoek voor jezelf uit hoeveel slaap jij nodig hebt. Slaap je minder dan je nodig hebt, dan zul je daar overdag last van hebben. Ga op een vast tijdstip naar bed en sta ook op een vast tijdstip weer op. Richt je slaapkamer somber in zodat niets voor afleiding zorgt. In een donkere kamer slaap je ook beter.

2. Voedingstoffen
Krijgt je lichaam genoeg brandstof om voldoende te functioneren? Eet je te weinig of stop jij jezelf vol met slechte voeding? Kijk eens naar je eetpatroon. Ongezonde voeding kan vermoeidheidsklachten geven. Eet je bijvoorbeeld al een tijd geen vlees of vis meer, dan kan een tekort aan vitamine B12 een oorzaak van de moeheid zijn. Een tekort aan vitamine D zorg ook voor een futloos, moe gevoel. Vitamine D halen we uit zonlicht en producten als vis en margarine. Belangrijke mineralen die bijdragen aan een fit gevoel zijn: calcium, ijzer, koper, magnesium, mangaan, fosfor en jodium. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je vanzelf gezonde voedingstoffen binnen. Probeer eens een paar weken te eten volgens de adviezen van het Voedingcentrum. Ben je vegetariër, laat dan eens een diëtist naar jouw voeding kijken. Misschien krijg je net niet genoeg voedingstoffen binnen. Een diëtist of voedingsdeskundige kan je adviseren voor bepaalde voeding te kiezen om eventuele tekorten weer aan te vullen.

3. Gun jezelf tijd om te herstellen
Een chronische overbelasting van lichaam en geest zonder tijd te nemen voor een herstel, zal zich op den duur gaan wreken. Las daarom voldoende pauze in, zodat je lichaam zich weer kan ontladen en opladen. Je lichaam is niet ontworpen om dag en nacht in de weer te zijn. Breng het weer in balans door inspanning af te lossen met ontspanning. Gun je lichaam na anderhalf uur werken een kwartiertje rust. Distantieer je dit kwartiertje van alles wat op werk lijkt. Maak even een wandelingetje of doe wat ontspanningsoefeningen (zie tip 5). Neem regelmatig vrij voor jezelf. Kies voor een avond of dagdeel in het weekend voor absolute rust. Gebruik deze tijd om te herstellen van je vermoeidheid. Zet de rustmomenten in je agenda en leef er ook na. Je zult merken dat na verloop van tijd je vermoeidheid stukken minder is.

4. Verdrijf stress met sport
Stress is een energievreter. Een gestrest lichaam verbruikt in een hoog tempo voedingstoffen waardoor er tekorten ontstaan. Je kunt je maar slecht ontspannen en dat is weer funest voor het herstel. Logisch dat deze vicieuze cirkel je vermoeidheidsklachten verergert. Sporten is een praktische manier om de cirkel te doorbreken. Als je daar te moe voor bent, kun je beginnen met wandelen. Ga lekker de frisse lucht in. Je pakt meteen ook wat zonlicht mee voor de vitamine D. Pak ook de wortels van de stress aan. Wat veroorzaakt de stress en wat kun je ondernemen om de stress te verminderen. Als je jouw stress weet te verminderen, zullen ook je vermoeidheidsklachten steeds minder worden.

5. Ademhalingsoefening
Met diep ademhalen, vult je lichaam zich met zuurstof. Zuurstof staat gelijk aan energie. Adem een paar keer diep in en uit. Laat de schouders zakken. Adem in, houd vast en laat de lucht rustig wegstromen. Het is een eenvoudige oefening. Je kunt hem meerdere keren doen per dag. Je zult merken hoe vaker je deze ademhalingsoefening doet, hoe meer energie je ervan krijgt en je dus minder moe gaat voelen.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here