7 Superfoods Die Het Geld Waard Zijn Volgens Geregistreerde Voedingsdeskundigen

0
1677

Superfoods zijn levensmiddelen met veel gezonde en voedzame voedingstoffen. Hoe meer zij bijvoorbeeld antioxidanten, vitamines en mineralen bevatten, hoe beter. We noemen ze superfoods, omdat ze enorme voordelen zouden hebben voor onze gezondheid. 7 geregistreerde voedingsdeskundigen leggen hier uit welke superfood zij bovenaan het boodschappenlijstje hebben staan en welke gezonde voordelen je uit deze voedingsmiddelen haalt.

Kurkuma

Voedingsdeskundige Carolyn Brown begeleidt mensen met gewichtsproblemen in haar praktijk Food Trainers in New York. Kurkuma is volgens Brown het beste superfood dat niet in je keukenkast zou mogen ontbreken. Het is een veelzijdige specerij voor in de thee, over geroosterde groente, in de soep en door marinades. De gele kleur van kurkuma wordt gevormd door curcuminioïden, de belangrijkste medicinale stoffen van de kurkuma (geelwortel). In de Indiase ayurvedische geneeskunde en traditionele Chinese geneeskunde wordt kurkuma al eeuwen gebruikt bij diverse gezondheidsklachten, waaronder maagdarmproblemen, leverziekten, (brand)wonden en ooginfecties. Brown schrijft ook een opwekkende eigenschap aan de specerij toe. Het zou je stemming verbeteren en als een soort Prozac werken bij depressieve gevoelens. Als je kurkuma samen met zwarte peper gebruikt, werken de stoffen in de geelwortel nog sterker. De voedingsdeskundige adviseert biologische kurkuma te kiezen, of de geelwortel in zijn geheel te gebruiken. Hier bereik je meer effect mee dan met de poeders uit het schap in de supermarkt.

Cacao

Alle Weil is werkzaam als holistische voedingsdeskundige in haar praktijk Flora Ex Machina en helpt dagelijks mensen met voedselallergieën, problemen met de spijsvertering, hormonale klachten en stemmingswisselingen. Zij maakt in haar praktijk gebruik van duurzame en ethisch geproduceerde producten met de allerhoogste kwaliteit, waar dan ook een pittig prijskaartje aan hangt. Het is best lastig om uit het aanbod superfoods waar we tegenwoordig mee overladen worden het juiste product te vinden, voegt ze daaraan toe. Maar voor de gefermenteerde rauwe cacaoboon of een onbewerkte rauwe chocoladereep betaalt zij graag een dollar meer, omdat deze de rauwe cacao je gegarandeerd een beter humeur geeft en je direct voorziet van meer energie.

Lijnzaad

Miranda Hammer is een geregistreerd diëtiste in New York. Ze is oprichtster van de website Crunchy Radish, waar alles om pure, natuurlijke voedingsmiddelen draait. Hammer pleit voor biologisch lijnzaad. Het is een superfood dat vele gezondheidsvoordelen te bieden heeft. De kleine zaadjes van de vlasplant zitten bomvol vezels dus je zit er snel vol van en dat is handig als je op dieet bent. Ze stimuleren de darmfunctie en zijn daarmee goed voor de stoelgang. Lijnzaad is rijk aan alfa-linoleenzuur (ALA), een essentieel omega 3-vetzuur. In het lichaam wordt dit vetzuur deels omgezet naar de nog belangrijkere vetzuren EPA en DHA. Dit zijn de vetzuren die krachtige ontstekingsremmers bevattenen waarmee je hart, bloedvaten en gewrichten beschermd worden. Gebroken lijnzaad wordt beter verteerd dan heel lijnzaad, maar het is beter om heel lijnzaad te kopen en deze zelf in een blender of koffiemolen te malen vlak voor gebruik. Kant-en-klare gebroken lijnzaad zal sneller oxideren, waarbij vrije radicalen vrijkomen die in het lichaam schade kunnen aanbrengen. Lijnzaad kun je bijvoorbeeld in je smoothie verwerken of gebruik het als topping op je havermoutpap of yoghurt. Je kunt ze ook mengen in het beslag van gezonde baksels of verantwoorde pannenkoek.

Specerijen

Voedingsdeskundige Leah Silberman heeft haar praktijk Tovita Nutrition in Manhattan. Haar antwoord op de vraag welke superfood elke cent waard is, komt neer op een mix van specerijen. Specerijen bevatten ontzettend veel antioxidanten. Deze beschermen onze lichaamscellen tegen schadelijke vrije radicalen. Ze zijn dus super gezond en geven elk gerecht een fantastische smaak. Als je niet van pittig houdt, kun je ook voor milde specerijsoorten kiezen, bijvoorbeeld kaneel, kurkuma, knoflookpoeder en dergelijke. Zij doet elke ochtend een snufje kaneel in de koffie, havermout en smoothies. In haar zelfgemaakte soep gaat altijd wel een beetje knoflookpoeder of kurkuma. Zorg dat je wat van deze specerijen in je keukenkast binnen handbereik hebt, zo vergeet je ze niet dagelijks te gebruiken.

Collageen poeder

Voedingsdeskundige Cristal Sczebel heeft uit passie voor gezondheid en voeding haar foodblog Nutritionist In The Kitch opgericht. Investeren in superfoods is investeren in gezondheid is haar motto. Superfoods zijn belangrijk voor je om je goed te voelen en je te beschermen tegen ziektes. Haar favoriete superfood is collageen poeder. Collageen is een eiwit dat rijk is aan aminozuren en dat biedt vele gezondheidsvoordelen voor het lichaam. Je kunt het poeder eenvoudig verwerken in een smoothie of gewoon met een glas water innemen.

Botten bouillon

Voedingsdeskundige Britni Thomas van Nutritional Weight & Wellness vindt botten bouillon een superfood genoemd mag worden. Zelfgetrokken bouillon van botten zit vol vitaminen en voedingstoffen (collageen, glutamine en glycine) die het lichaam kunnen voeden en genezen van binnenuit. Het doet wonderen voor je darmgezondheid, welke weer veel goeds doet voor je immuunsysteem. Het collageen werkt verjongend en vermindert rimpels en cellulitis en laat je haren glanzen van gezondheid. Drink dagelijks een beker botten bouillon of voeg het toe aan je soep, stoofschotel of vegetarische maaltijd. Maak de botten bouillon bij voorkeur zelf.

Chiazaad

Voedingsdeskundige Jessica Cording uit New York raadt iedereen aan chiazaad te gebruiken. Deze kleine, zwarte zaadjes zitten namelijk vol omega-3-vetzuren, mineralen, proteïnen en vezels. Je kunt ze eenvoudig toevoegen aan havermout, yoghurt en smoothies. De zaadjes zijn in staat veel water te absorberen en vormen dan een gelachtige substantie, hiervoor kunnen ze als alternatief voor ei gebruikt worden of als bindfactor in baksels of als verdikkingsmiddel in sauzen of drankjes.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here