7 Oplossingen Voor De Hele Dag Moe Zijn

0
2028

Vermoeidheid zou je kunnen omschrijven als een gebrek aan energie en motivatie op zowel lichamelijk als geestelijk vlak. Hier bedoelen we niet het gevoel van slaperigheid, omdat er een behoefte is aan een dutje of een goede nachtrust. Vermoeidheid is een veel voorkomende klacht en het is belangrijk om te weten dat het constant moe zijn niet een op zichzelf staande ziekte is, maar een symptoom van onderliggend lichamelijk of geestelijk probleem.

Iedereen kent wel een periode van vermoeidheid, zeker als we een dagje ouder zijn. Het zijn vooral de mensen in de leeftijdgroep tussen de 35 en 60 jaar die het gevoel van continue moe zijn kennen. Ze voelen zich uitgeput, overwerkt, afgemat en afgebrand. Veel van hen ervaren behoorlijk veel hinder van de vermoeidheidsklachten. Gelukkig zijn er oplossingen waarmee we de vermoeidheid kunnen bestrijden, dus pak een kop koffie en lees gauw verder.

Dit kun je doen tegen vermoeidheid:

1. Laat je onderzoeken door een arts
Om uit te sluiten dat de vermoeidheid niet het gevolg is van een onderliggend aandoening zou je de arts om een grondig onderzoek kunnen vragen. Als het onderliggende probleem een ziekte of aandoening is, kan het op de juiste manier snel behandeld worden. Eigenlijk zou je regelmatig een allround onderzoek naar je gezondheid moeten laten doen.

Een Amerikaans gezondheidsinstituut Duke Health beveelt de volgende periodieke onderzoeken aan:

>21 jaar:

Seksueel actieve vrouwen worden geadviseerd op regelmatige basis een uitstrijkje te laten doen.

< 30 jaar:

Mensen onder de 30 jaar zouden om een de twee tot drie jaar een preventief medisch onderzoek moeten laten doen naar de algemene gezondheid.

30 – 40 jaar:

Personen tussen de 30 en 40 jaar kunnen om het jaar een preventief medisch onderzoek laten doen. Vrouwen zouden vanaf de leeftijd vanaf 40 jaar om een mammografie aan de arts kunnen vragen.

>50 jaar:

Als je 50 jaar of ouder bent, kunnen ziekte en aandoeningen snel onderschept worden door een jaarlijks preventief medisch onderzoek. Een periodiek darmonderzoek voorkomt tijdig problemen in de darmen.

2. Kom in beweging
Het is waarschijnlijk wel het laatste waar je denkt fut voor te hebben, maar het is wetenschappelijk bewezen dat dagelijks terugkerende oefeningen op den duur een positief effect hebben op het verkrijgen van meer energie. Dagelijkse lichaamsbeweging heeft nog meer positieve gevolgen. Je gaat beter in je vel zitten en dat is goed voor je zelfvertrouwen. Lichaamsbeweging zorgt voor een beter functioneren van het hart en de longen. Je doet wat voor je figuur en je maakt je spieren sterker.

3. Drink veel water
Als ons lichaam meer vocht kwijtraakt dan wordt aangevoerd, dan kan er sprake zijn van uitdroging. Uitdroging veroorzaakt klachten omdat uitdroging zowel op lichamelijk als geestelijk gebied een belasting voor het lichaam is. We scheiden dagelijks zo’n 2 liter vocht uit via onze zweetklieren, urine, ontlasting en adem. Veel water drinken over de gehele dag zorgt ervoor dat het lichaam voldoende vocht krijgt aangevuld. Drink daarom 1,5 tot twee liter water per dag.

4. Zorg voor een regelmatig slaapritme
Een slaapritme stelt het lichaam in staat zich op vaste tijden in te stellen om in de ruststand te komen. Deskundigen adviseren ’s avonds op een vaste tijd naar bed te gaan om de volgende ochtend voldoende uitgerust uit bed te komen. Een gezonde volwassene heeft voldoende aan een nachtrust van 7 tot 8 uur. Een powernap van 10 tot 30 minuten rond het middaguur is ook een goede gewoonte om vermoeidheid de baas te zijn.

5. Omega-3
Gezond eten is natuurlijk een eerste vereiste voor een goede gezondheid. Probeer voldoende omega-3 uit voeding te halen. Omega-3 haal je bijvoorbeeld uit vette vis (makreel, haring, zalm, tonijn), lijnzaad en noten.

6. Eet op vaste tijden
Los van de discussie of je nu beter 3 grote of 6 kleine maaltijden eet per dag, met het oog op vermoeidheid kun je volgens de deskundigen voor elke maaltijd beter een vast tijdstip kiezen. Je lichaam stelt zich er op in, wat de kans op (grote) schommelingen in je bloedsuikerspiegel reduceert. Kies voor gezonde, verzadigende voeding. Zorg dat je altijd wat gezonde snacks bij de hand hebt om eventueel de tussendoor trek te stillen. Rauwe groente als worteltjes, komkommer, appel, en/of een handje noten zijn prima snacks voor tussendoor.

7. Leer je biologische klok kennen
Sommige mensen presteren beter in de ochtend, anderen in de avond. Leer je biologische klok kennen, zodat je erachter komt op welk moment van de dag jouw energiepeil het hoogst is. De meesten van ons weten dat wel. Maak gebruik van het moment van de dag dat je de meeste energie hebt om dingen te ondernemen, daarmee voorkom je het risico dat door de vermoeidheid je plannen worden gedwarsboomd.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here