De 7 Beste Tips Om Buikvet Te Verliezen

0
851

Vet kan zich op diverse plaatsen op het lichaam ophopen. Sommigen hebben meer vet bij de benen, bij anderen verzamelt zich overtollig vet bij de onderkin. Het is vet wat zich aan de oppervlakte heeft opgehoopt. Dit kan dus per mens verschillen en is vooral afhankelijk van de genen. Anders is dat bij buikvet. Ten eerste hebben we eigenlijk allemaal wel aanleg voor buikvet. Buikvet is een teken dat zich aan de oppervlakte maar ook onderhuids vet heeft verzameld en wel rondom de organen. Het wordt visceraal vet genoemd en is ongezond omdat een teveel aan orgaanvet inhoudt dat er teveel lichaamstoffen worden geproduceerd met meer risico op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Ook worden je organen door de hoeveelheid vet in het uitvoeren van hun functies meer belemmerd.

Wanneer spreek je van ongezond buikvet?

Vrouwen hebben teveel buikvet als de buikomtrek meer dan 80 centimeter is.
Mannen hebben teveel buikvet als de buikomtrek meer dan 94 centimeter is.

Verschil opslaan buikvet tussen mannen en vrouwen

De locatie van buikvet verschilt tussen mannen en vrouwen. Bij mannen wordt buikvet vooral opgeslagen op en rond de buik. Vrouwen slaan het vet op rond de buik, op heupen en dijen. Bij mannen zie je dat terug in een dikke buik, maar bij vrouwen is het vet wat meer verdeeld.

2 soorten buikvet

Zoals we in de inleiding al lieten weten, bestaan er twee soorten buikvet:

  • Onderhuids vet

Onderhuids vet is het vet wat direct onder de huid is opgeslagen. Je kunt het tussen je vingers beetpakken. Dit vet kan zich verzameld hebben op en rond de buik, op de heupen, billen, dijen et cetera.

  • Orgaanvet

Orgaanvet heeft zich verzameld rondom de organen. Het is het vet wat zich heeft opgehoopt rondom het hart, longen, maag en lever. In de buurt van de buik bevinden zich veel organen. Als zich hier veel orgaanvet bevindt, drukt het vet zich naar buiten en ontstaat er een dikke buik. Orgaanvet heeft overigens wel een functie, want het beschermt de organen en het helpt bij de hormoonhuishouding. Het is dus ongezond om te weinig orgaanvet te hebben. Teveel orgaanvet is duidelijk ook ongezond, want het brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee.

De 6 belangrijkste veroorzakers buikvet

  1. Een ongezonde leefstijl is de grootste veroorzaker van een te hoog vetpercentage (rondom de buik).
  2. Het eten van grotendeels bewerkte (geraffineerde) koolhydraten.
  3. Meer calorieën eten dan je lichaam verbrandt.
  4. Te weinig of geen beweging.
  5. Chronische stress.
  6. Te weinig rust nemen of slaaptekort.

7 tips waarmee jij buikvet gaat verbranden:

Tip 1: Kies voor de juiste voeding

Een gezond voedingspatroon is de belangrijkste tip om buikvet aan te pakken en te verbranden. Eet vooral veel groente en fruit en vul je maaltijden aan met schaal- en schelpdieren, eieren, vis, (wit) vlees, noten & zaden, peulvruchten en granen. Pas de gouden 80-20 regel toe. Dit houdt in dat je 80 procent van de tijd gezond eet en 20 procent mag je jezelf laten gaan om iets te eten waar je zonder schuldgevoel van kunt genieten.

Tip 2: Eet niet meer dan 3 maaltijden per dag

Kies liever voor drie maaltijden per dag dan vijf tot zes keer per dag. Je beperkt zo de opname van koolhydraten tussen de maaltijden door. Het lichaam haalt namelijk zijn energie hieruit en ziet geen aanleiding vetten aan te spreken als energiebron. Er gebeurt dus niet veel met de vetverbranding. Als je minder tussen de maaltijden door eet, zal het lichaam wel gaan putten uit de vetreserves. In het begin kun je last krijgen van een flauw gevoel of zelfs duizeligheid. Dat wijst er op dat je lichaam het niet gewend is op vetten te verbranden. Houd vol en langzaam zul je merken dat je dipjes minder frequent voorkomen en op den duur zelfs wegblijven. Doe dit overigens niet in je eentje als je diabetes hebt of andere gezondheidsproblemen. Je kunt in dat geval beter ondersteuning vragen van een arts of voedingsdeskundige.

Tip 3: Drink (alleen) water

Drink water en niets anders. Thee mag ook. Laat koffie, frisdrank of andere drank met toevoegingen staan.

Tip 4: Kies voor high intensity interval training (HIIT)

HIIT is een vorm van cardio die zeer effectief is als je af wilt vallen en in vorm wilt raken en blijven. Je last als het ware korte pauzes in bij intensieve cardio oefeningen op fitness apparaten of losse fitnessoefeningen terwijl je sport op basis van een trainingschema. Je kunt het beste op de sportschool beginnen met een advies op maat.

Tip 5: Neem een koude douche

Je lichaam kortstondig aan kou blootstellen is een hulpmiddel bij het verbranden van vet. Je lichaam heeft namelijk energie nodig om zichzelf op te warmen. Die energie haalt je lichaam uit het lichaam zelf door het verbranden van vet. Eindig je warme douche met een koude. Zet de warme kraan aan het einde van je dagelijkse douchebeurt volledig uit en blijf er 30 tot 60 seconden onder staan. Langer hoeft niet, hiermee bereik je het grootste effect. Blijf beslist niet te lang onder een koude douche staan om het risico van onderkoeling te vermijden.

Tip 6: Beperk chronische stress

Als je gebukt gaat onder chronische stress zal je lichaam veel moeite hebben met het verbranden van vet, omdat stress veel processen in het lichaam tegenwerkt. Een disbalans in de hormoonhuishouding is een goed voorbeeld daarvan. Door stress maakt je lichaam meer van het hormoon cortisol aan. Cortisol belemmert de vetverbranding en is de veroorzaker van ongeremde eetlust. Ervaar je zo nu en dan stressmomenten, dan is er geen reden tot paniek. Dit valt onder de noemer: acute stress en bestaat uit een stressprikkel die slechts 2 minuten tot maximaal 2 uur duurt. Heb je echter last van chronische stress, dan kun je deze aanpakken door te zorgen voor voldoende ontspanning. Neem dagelijks de tijd hiervoor en lees bijvoorbeeld een goed boek, of relax bij het zien van een komische film, mediteer, ga elke dag een half uur wandelen in de natuur, breng een bezoek aan de sauna, en/of neem yoga les.

Tip 7: Slaap voldoende

Wie niet voldoende slaapt, loopt meer risico dikker te worden. Bij te weinig slaap gaat het lichaam energie missen en dat drukt zich uit in de vorm dat je meer eetlust gaat krijgen en dus meer gaat eten dan goed voor je is. Heb je moeite om ’s avonds in slaap te komen, zorg dan voor regelmaat en ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed. Maak de kamer donker en maak je hoofd leeg met behulp van meditatie of een avondwandelingetje.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here