6 Tips Om De Verleiding Van Lekkere Trek Simpel Te Weerstaan

0
2347

Bij de kassa in de supermarkt, in de kiosk bij het station, in je eigen huis of bij je vriendin, de kans is groot dat je er allemaal voedselverleidingen tegenkomt. Hoe weersta je die verleidingen?  Volgens het Voedingscentrum staan we dagelijks voor zo’n 200 eetkeuzes per dag! Vaak zijn we ons daar niet eens van bewust. Reclame, aanbiedingen, geuren, iemand die iets lekkers eet op straat… het zet je vaak onbewust toe tot lekkere trek en voor je het weet heb je iets lekkers in je mond. Het helpt om je bewust te worden van de verleidingen waar je elke dag mee te maken krijgt. Met onze tips weersta je voortaan sneller verschillende verleidingen.

3 simpele tips om de verleidingen buitenshuis te weerstaan

Tip 1: Zorg voor een gezonde snack in je tas

Neem gezonde snacks mee voor onderweg. Sonja Bakker zei eens dat ze altijd een appel in haar tas heeft voor het geval ze overvallen wordt door lekkere trek. Een portie fruit, een handvol noten, of een gezonde boterham kunnen zo je wapen zijn tegen de verleidingen onderweg.

Tip 2: Vermijd de plekken bomvol verleidingen

Kom je altijd langs een zaakje waar je haast niet aan voorbij komt omdat het water je in de mond loopt, of passeer je op weg naar je werk een kiosk met lekkernijen? Het helpt een andere route te nemen. Hiermee ga je de verleidingen letterlijk uit de weg.

Tip 3: Kijk naar jezelf en niet naar de ander

We laten ons vaak beïnvloeden door anderen, hetzelfde is dat met eten. Als je met je collega wat lekkers gaat halen en deze kiest voor een uitgebreide snack, dan eet je zelf ook vaak meer dan je in eerste instantie van plan was. Als je jezelf daar bewust van bent, kun je wat beter naar je gevoel luisteren en zul je niet snel meer door de keuze van de ander laten beïnvloeden.

3 simpele tips om de verleidingen binnenshuis te weerstaan

Tip 1: Haal minder in huis

Haal minder ongezonde dingen in huis en vervang ze bijvoorbeeld voor gezonde voeding, zodat je wel iets tussendoor kunt eten zonder je er schuldig over te voelen.

Tip 2: Schep één keer op (en klein bord)

Als je geen pannen of schalen voor je neus hebt staan, zul je minder snel genegen zijn extra op te scheppen. Schep je bord op direct uit de pan en wacht minimaal een kwartier als je de drang voelt om nog wat extra’s te halen. Het is bewezen dat je van een kleiner bord minder eet.

Tip 3: Doseer!

Af en toe iets lekkers moet kunnen. Zorg ervoor dat het kleine porties blijven door bijvoorbeeld het lekkers in een gezellig kommetje te doen. Zo neem je slechts een handvol zoutjes in plaats van de hele zak.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here