Met Deze 6 Tips Bewaak Jij Je Grenzen Beter

0
2107

In alles wat we doen en wat er om ons heen gebeurt, stellen we grenzen. Soms doen we dat bewust, maar vaak doen we dat ook onbewust. Een grens is een punt waar men niet overheen mag gaan. Doet men dat wel, dan ontstaat er stress, spanning of irritatie. Het belemmert je functioneren op een negatieve manier.

Waar liggen jouw grenzen?

Iedereen heeft grenzen, echt waar. Het kan zijn dat je bij de jouwe nog nooit hebt stilgestaan. Het is het moment waarop je tegen jezelf zegt: ‘tot hier, en niet verder!’ Nu zijn grenzen in elke verschillende situatie weer anders. Ook kun je van de ene persoon iets meer verdragen dan van een ander. Dat is niet erg, maar maakt het misschien wel een beetje lastig om je grenzen goed te bepalen. Toch is het heel fijn als je weet waar jouw grenzen liggen. Dana Gionta is Amerikaans psychologe en heeft een praktijk in Brandford, Connecticut. Zij geeft 6 tips om je grenzen te herkennen, aan te geven en te behouden.

Tip 1: Zoek uit waar jouw grens ligt

Om je grenzen aan te geven, zul je er eerst achter moeten komen wat jouw emotionele en mentale grenzen zijn. Houd de komende tijd eens bewust in de gaten in welke situaties jij jezelf onrustig, oncomfortabel en/of geïrriteerd voelt. Deze emoties helpen je uit te vinden waar bij jou de grens ligt.

Tip 2: Wat zegt jouw gevoel?

Stel je hebt een gesprek en je voelt jezelf daar onprettig bij. Ga voor jezelf dan eens na waar dit gevoel vandaan komt. Probeer een zelfanalyse van je gevoelens te maken en kom erachter waar dat ongemakkelijke gevoel vandaan komt en probeer aan te voelen of er een grens wordt overschreden. Probeer met daarbij dus echt met je gevoel naar je hart te luisteren en niet naar je verstand.

Tip 3: Wees duidelijk

Meestal hoef je in een gesprek niet kenbaar te maken dat iemand over de grens gaat. Vaak gaat dat vanzelf, als het mensen zijn met dezelfde manier van praten, een gelijkwaardige persoonlijkheid en visie hebben. Je kijkt dan beiden met dezelfde manier tegen dingen aan. Maar als je te maken hebt met iemand met aan andere persoonlijkheid, dan kan het zijn dat je duidelijk moet zijn over waar bij jou de grens ligt. Wat voor de één een hele normale manier van communiceren is, kan voor de ander heel anders zijn. Je hoeft niet mee te gaan in de stijl waarop die ander communiceert. Geef duidelijk aan dat iets voor jou niet prettig is.

Tip 4: Geef jezelf toestemming grenzen aan te geven

Niet goed voor jezelf kunnen opkomen, heeft vaak te maken met angst, schuldgevoelens of onzekerheid. Dat weerhoudt ons vaak om grenzen te voelen en aan te geven. De angst om de reactie van de ander, het schuldgevoel omdat we de ander niet tegemoet komen, wat de ander wel niet van ons moet denken als we liever afhaken. Als je uit angst of onzekerheid steeds maar toegeeft, ga je continu over je grens heen. Je grens aangeven getuigt van zelfrespect. Geef jezelf daarom toestemming om je grenzen duidelijk aan te geven. Verwacht niet dat een ander weet dat zijn gedrag jou kwetst. De ander kan niet jouw gedachten lezen. Maak de ander op een respectvolle manier duidelijk wat jouw wensen en verwachtingen zijn.

Tip 5: Analyseer je gevoelens

Als je merkt dat je grenzen vervagen, kun je jezelf afvragen waardoor dat komt. Wat is er veranderd? Wat veroorzaakt het onprettige gevoel, in welke positie bevind ik me nu, wat doet de ander waarom ik me zo voel? Vraag jezelf daarna af: wat kan ik aan de situatie veranderen en waar heb ik vanuit mezelf controle over?

Tip 6: Hoe was je als kind? (Zorg voor jezelf)

Denk eens na hoe je vroeger als kind was. Lette jij altijd op anderen of zij het naar hun zin hadden? Dat doe je waarschijnlijk vandaag de dag nog steeds. Het is er ingeslopen en je bent het heel normaal gaan vinden jezelf op de tweede plaats te zetten. Het wordt tijd gezonde grenzen aan te geven. Als je weet waar het vandaan komt, kun je eraan werken het te veranderen in iets positiefs voor jezelf. Zorg goed voor jezelf. Als je goed voor jezelf zorgt, luister je beter naar je gevoel en daarmee gaat het aangeven van grenzen je makkelijker af. Kom op voor jezelf.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here