In 6 Stappen De Kunst Van Vergeven Leren

0
694

Vergeven is een kunst, waarmee je onrecht wat jou is aangedaan kunt loslaten. Vergeven doe je dus vooral voor jezelf. Vergeven lucht op en zorgt dat die zware last van je schouders glijdt. Je neemt afscheid van de negatieve gevoelens, veroorzaakt door die ander. Vergeving is iets waar je niet verplicht toe bent, maar het kan erg behulpzaam zijn bij het kwijtraken van emotionele ballast. Dus waarom niet de kunst van het vergeven leren? Volg ons 6 stappen plan.

Stap 1: Blik terug

Sta nog eens stil bij de gebeurtenis waarbij iemand jou zo heeft gekwetst. Wat was de aanleiding? Wat gebeurde er toen? Hoe voelde jij je hierdoor? Als het een zeer traumatische gebeurtenis betreft, is het overigens niet verstandig om het in je eentje te herbeleven. Vraag hier deskundige hulp bij. Maar als je stil staat bij het voorval, zul je in de toekomst je beter kunnen wapenen bij eenzelfde soort situaties en alerter kunnen reageren.

Stap 2: Accepteer de situatie

Nu je nog eens hebt teruggekeken naar de omstandigheid en wat er gebeurde, kun je beslissen dat het voorval tot het verleden behoort. Je kunt er niets meer aan veranderen. Je kunt ervoor kiezen de het verleden te accepteren. Adem diep in en uit als je de gebeurtenis in je hoofd opnieuw afdraait. Een rustige ademhaling werkt kalmerend en zorgt ervoor dat angst en verdriet wat meer op de achtergrond raken en geeft je mogelijkheid om deze gevoelens beter te ontkrachten.

Stap 3: Leer je lesje

De gebeurtenis kun je zien als een negatieve, pijnlijke ervaring tot je er iets van hebt geleerd. Zo kun je het vervelende gebeuren omdraaien tot iets positiefs. Het belet je in de toekomst in eenzelfde patroon te vervallen of eenzelfde fout te maken. Welke rol was jou in deze situatie toebedeeld? In hoeverre zit het met jouw aandeel en verantwoordelijkheid tot deze gebeurtenis. Kon je er echt niets aan doen, of lag er een deel van de schuld bij jezelf? Als dat zo is, dan kun je ook jezelf hierin vergeven.

Stap 4: Laat het los

Je hebt de situatie nog eens nader bekeken en je hebt het geaccepteerd en je lesje geleerd. Nu ben je klaar om je emoties die verbonden zijn aan het voorval volledig los te laten. Begin daar meteen mee en wacht niet tot morgen. Het effect zal er pas komen als je daadwerkelijk ermee aan de slag gaat. Neem je besluit en zeg tegen jezelf: ik vergeef het en ik laat het los, de last mag van mijn schouders vallen.

Stap 5: Vergeven is een proces

Als je stap 1 tot en met 4 hebt genomen, zul je merken dat je een stuk minder negatief kijkt naar het voorval en je weet dat je in een dergelijke situatie anders zult handelen. Dit betekent dat de weg naar het vergeven steeds makkelijker voor je wordt. Je zult niet van de ene dag op de andere negatieve gevoelens kunnen loslaten, het vergeven is een proces. Als je echter stil kunt staan bij het pijnlijke moment en je hebt het kunnen analyseren, dan ben je al bezig het een ander plekje te geven en is het proces van vergeven  in werking gezet.

Stap 6: De situatie raakt je niet meer

Kun je opgelucht ademhalen en zijn emoties je niet meer de baas? Als de situatie je niet meer raakt als je er aan terugdenkt, dan is het vergeven je gelukt. Je staat nu sterker in je schoenen. Het moment dat je gekwetst was behoort nu tot de verleden tijd en voelt niet meer als een last op je schouder. De pijn die je destijds hebt gevoeld, is nu een bron van kracht die verder helpt gelukkig en vrij in het leven te staan.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here