6 Gezondheidsvoordelen Van Kurkuma (waaronder Vetverbranding)

3
8688

Kurkuma, ook wel geschreven als curcuma, bevat misschien wel de meest gezonde voedingstoffen van alle specerijen.

Kurkuma is een specerij wat wordt gewonnen uit de wortel van de Curcuma longa. Deze plant is ook familie van de gember. Net zo veelzijdig als de gezondheidsvoordelen is de benaming van kurkuma. Zo staat kurkuma ook bekend als (Indiase) geelwortel, koenjit, koenier, Indische saffraan en turmeric (Engelse benaming).

Kurkuma is een onderdeel van kerrie, maar kan ook los gebruikt worden als smaakmaker in diverse Oosterse gerechten en om deze een vrolijke gele kleur te geven. De specerij wordt in de Indiase geneeskunde (Ayurveda) al eeuwenlang toegepast om de geneeskrachtige werking.

Wij zetten 6 gezondheidsvoordelen van kurkuma voor je op een rijtje:

1. Kurkuma is goed voor cellen en weefsel
De bioactieve stoffen in kurkuma hebben een positief effect op cellen en weefsel. Kurkuma wordt in India daarom ook al eeuwen gebruikt voor de behandeling van schaafwonden en kleine sneetjes. Kurkuma bevat vooral veel van de bioactieve stof curcumine. Dit stofje trekt veel aandacht van de moderne wetenschap. Zo is bewezen dat curcumine een ontstekingsremmende werking heeft en daarnaast is het een krachtig antioxidant.

2. Kurkuma is een natuurlijke ontstekingsremmer
Het stofje curcumine heeft een dusdanig hoog ontstekingsremmend effect, dat het in enkele gevallen de kracht van moderne geneesmiddelen evenaart, maar dan op een natuurlijke wijze en dus zonder schadelijke bijwerkingen. Dit is wetenschappelijk bewezen.

3. Kurkuma beschermt de lichaamscellen en houd je jong
Curcumine is een krachtig antioxidant. Antioxidanten ruimen gevaarlijke stoffen op die schade kunnen aanrichten in onze cellen en weefsels en kunnen zo ons lichaam beschermen tegen verschillende aandoeningen. Ook vertragen ze daarmee het verouderingsproces.

4. Kurkuma stimuleert het brein
In de hersenen vinden verschillende processen plaats waarbij neuronen (zenuwcellen) nieuwe verbindingen vormen en in sommige gebieden zich weten te vermenigvuldigen. Curcumine heeft hierbij een toegevoegde waarde, omdat deze een factor die belangrijk is voor het zenuwstelsel kan stimuleren. We bedoelen hier de Brain-Derived Neurotrophic Factor (BDNF). Veel aandoeningen die een relatie hebben met het brein, zijn te wijten aan een verlaagde BDNF waarde. Curcumine kan dit gehalte echter weer verhogen en daarmee het risico op klachten als depressie en Alzheimer beperken of voorkomen.

5. Kurkuma verlaagt risico op hart- en vaatziekten
Curcumine heeft een versterkende werking op het weefsel dat onze bloedvaten omvat: het endothelium. Problemen met dit weefsel kunnen hart- en vaatziekten veroorzaken. Daarnaast vermindert curcumine zoals hiervoor beschreven de ontstekingsprocessen in het lichaam en heeft het een beschermende werking op cellen en weefsel.

6. Kurkuma helpt bij de vetverbranding
Uit onderzoek met ratten is gebleken dat kurkuma helpt bij de vetverbranding. In 2009 is het slanker makende effect bewezen door onderzoekers aan de Tufts Universiteit aan de hand met testen met muizen. Zo werd ontdekt dat toevoeging van kurkuma aan de voeding de groei van vetweefsel verminderde. Soortgelijke onderzoeken zijn overigens nog niet gedaan bij mensen. Men verwacht hetzelfde resultaat bij mensen echter wel.

Gebruik kurkuma
Kurkuma wordt snel afgebroken door de darmen en de lever. Daarom is de opname van kurkuma in het lichaam zeer beperkt. Je kunt de opname van kurkuma echter met maar liefst tweeduizend procent verhogen als je de specerij met zwarte peper mengt. Hier zorgt het stofje piperine in de peper voor. Curcumine lost op in vet. Als je kurkuma gebruikt in een vette maaltijd, blijft het langer in het lichaam en kan het dus langer zijn goede werk doen. Je kunt kurkuma probleemloos in je maaltijd verwerken. Het heeft geen neveneffecten, tenzij je natuurlijk overgevoelig of allergisch reageert op curcumine. Je kunt de specerij veelzijdig gebruiken en toevoegen aan bijvoorbeeld marinades, sauzen, dressings en vleeskruiden.

Kurkuma kopen
Kurkuma kun je als gedroogd poeder kopen. Verse kurkuma is wat moeilijker verkrijgbaar, maar je kunt het proberen bij de Aziatische supermarkt. De kleur van verse kurkuma geeft enorm af, dus let daar op als je het wilt gebruiken, je handen kunnen er knaloranje van worden en je poetst deze kleur maar moeizaam weg.

3 REACTIES

  1. Hoihoi!

    Leuk leerzaam artikel! In de Marokkaanse keuken gebruiken we ook veel kurkuma. Ik wist wel dat het gezond was , maar niet dat het zo veel voordelen had. Soms koop ik de poedervorm, maar als ik op vakantie ben geweest in Marokko neem ik de gedroogde wortels mee. Die zijn langer houdbaar en kan je zelf iedere keer kurkuma malen. Maar wat ik eigenlijk wilde vragen is of dat die gele kleur na een tijdje je huid niet geel maakt. Ik zou het nl toch wel meer willen gebruiken nu ik weet hoe supergezond het is alleen ben ik bang voor een vergeling van de huid. Net als wat wortels doen zeg maar door de b├Ętacaroteen. Dat die curcumine de huid geel zal kleuren.

    Groetjes
    Fatima

  2. Heb wel onlangs (waar ? oei, ik was aan het googlen … ) wel gelezen, dat je voor een positief effect op je gezondheid, wel behoorlijke hoeveelheden moet eten, en dat dagelijks.

  3. Kurkuma is gevaarlijk als je het rauw consumeert vanwege zijn zeer hoge antioxidanten. Altijd eerst de verse kurkuma met gekookt water laten intrekken als thee.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here