Deze 6 Fouten Moet Je Niet Maken Bij Jouw Ontbijt

0
7843

Dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd op de dag is, is vast geen verrassing meer voor je. Het is erg belangrijk dat je bij de eerste maaltijd van de dag de juiste voedingsmiddelen binnenkrijgt. Die kunnen er tenslotte voor zorgen dat jij je dag makkelijk door komt. Toch vergeten nog te veel mensen om ’s ochtends goed te ontbijten. In dit artikel vind je veelvoorkomende fouten die je zeker niet moet maken als het om jouw ontbijt gaat.

1. Het ontbijt overslaan
De grootste fout die nog altijd gemaakt wordt, is dat te veel mensen hun ontbijt overslaan. Op het eerste oog lijkt dat misschien wel fijn, omdat je jezelf niet hoeft te dwingen om te ontbijten, maar het is allerminst gezond. Het kan veel problemen veroorzaken voor de darmen en de maag en dat wil je niet hebben. De allerbelangrijkste tip is dan ook dat je nooit je ontbijt mag overslaan. Je hebt tenslotte gewoon voeding nodig om de rest van de dag te kunnen presteren.

2. Te laat ontbijten
Een fout die ook vaak wordt gemaakt, is dat men niet ontbijt vlak nadat men wakker is geworden. In het meest ideale scenario zitje binnen één uur nadat je ontwaakt bent al aan je eerste maaltijd. Zo voorkom je ook dat je tussentijds zoveel trek krijgt, dat je tijdens je ontbijt helemaal losgaat. Wacht dus niet te lang tot je met jouw ontbijt begint.

3. Te weinig eiwitten binnenkrijgen
Een goed ontbijt heeft een aantal voedingsmiddelen die je goed kunt gebruiken aan het begin van de dag. Belangrijk is daarbij dat je voldoende eiwitten naar binnenkrijgt. Die eiwitten kun je onder andere halen uit een avocado, een hard gekookt ei, volkoren brood en pindakaas. Natuurlijk kun je ook kiezen voor ontbijtgranen met melk alleen is het dan wel belangrijk dat je genoeg melk gebruikt bij het ontbijt. Dat is namelijk juist hetgeen waar je de proteïnes in vindt.

4. Te weinig eten
Een andere veelvoorkomende fout is dat niet iedereen wel goed eet bij zijn ontbijt. Het is natuurlijk eenvoudig om jouw dag te beginnen met een appel, maar dat is niet voldoende om jouw dag mee door te komen. Het is belangrijk dat je bij jouw ontbijt zo’n 300 tot 400 calorieën naar binnenkrijgt. Op die manier zul je tussendoor geen last hebben van trek en zo voorkom je dus ook direct dat je gaat snacken.

5. Niet genoeg vezels eten en te veel suiker
Een goed ontbijt staat garant voor de nodige vezels. In het meest ideale scenario neem je bij ieder ontbijt minstens vijf gram vezels in. Dat zorgt ervoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Tegelijkertijd is het ook belangrijk dat je bij jouw ontbijt niet te veel suikers binnenkrijgt. Die verteren snel en zorgen ervoor dat je eerder weer trek krijgt.

6. Vetten overslaan
Het is een misvatting dat alle vetten uit je eten moeten verdwijnen. Dit is absoluut niet waar. Het is juist goed om zo nu en dan gezonde vetten te eten en ook tijdens je ontbijt mag dit eigenlijk niet ontbreken. Deze zorgen er namelijk voor dat je minder snel weer trek krijgt. Zo kun je bijvoorbeeld yoghurt met zo’n twee procent vet nemen. Ook in avocado’s, roomboter, notenpasta en een eitje zitten gezonde vetten.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here