6 Factoren Die Je Moe Maken Na Een Maaltijd

0
7724

 

De oorzaak kan aan verschillende factoren liggen. Wij hebben er 6 van voor je op een rijtje gezet. Als er eentje tussenzit die bij jou van toepassing kan zijn, kun je proberen deze gewoonte te doorbreken of aan te passen. Dat je een beetje inzakt na een maaltijd is vrij normaal. Je lichaam gebruikt namelijk meteen al energie om het spijsverteringsproces op gang te zetten. Het is dan ook gebruikelijk het even rustig aan te doen nadat je gegeten hebt, om het eten even te laten ‘zakken’.

Ben je echter zo moe na het eten, dat je wel een dutje zou kunnen doen, dan is er wat meer aan de hand:

1. Je eet teveel of te zwaar
Probeer eens voor wat meer licht verteerbare producten te kiezen, bijvoorbeeld een salade met magere vleeswaren als kip. Vermijd een periode zware, vetrijke voedingsmiddelen. Stop met eten als je bijna ‘vol’ zit, of verspreid de 3 maaltijden in 6 kleinere porties over de dag. Een bekende richtlijn is om je voor 80 procent vol te eten, zodat de resterende 20 procent ingezet kan worden om het eten te verteren.

2. Je voeding bestaat teveel uit suikers
Veel voedingsproducten bevatten geraffineerde suikers, als kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en poedersuiker. Geraffineerd suiker is als het ware ‘schoongemaakt’ in de fabriek. De suiker wordt hierdoor neutraler van smaak en langer houdbaar, maar dit gaat ten koste van de natuurlijke mineralen en vezels die in de oorspronkelijke vorm er wel in zaten. Hoewel ongeraffineerde suiker meer voedingstoffen bevat, is het toch beter beide soorten suikers zo weinig mogelijk te gebruiken, omdat ook de ongeraffineerde suikers de bloedspiegel onnodig doen laten stijgen. Je merkt aan schommelingen in je humeur, zweten, trillen en een grote trek in eten dat je bloedsuikerspiegel daarna weer de diepte in keldert. Heb jij de genoemde symptomen, dan kan het helpen een periode voor ander voedsel te kiezen. Vezelrijke voeding wordt minder snel verteerd en bevatten suikers die geleidelijk in de bloedbaan vrijkomen. Het geeft je alvleesklier de tijd om de bloedsuikerspiegel beter constant te houden. Suikers maken daarnaast ook nog eens dik, dus het is beter om ze hoe dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Een goed alternatief voor het klontje suiker in je koffie of thee is stevia, een natuurlijke zoetstof afkomstig van een plantje.

3. Je drinkt wijn bij het eten
Alcohol onderdrukt het centraal zenuwstelsel en verlaagt ook de bloedsuikerspiegel. Als jij er een gewoonte van hebt gemaakt bij de maaltijd altijd een glaasje wijn te drinken, dan zou dat een reden van de vermoeidheid kunnen zijn. Probeer eens een week geen alcohol te gebruiken en zie of dat een verschil maakt.

4. Je sluit je maaltijd af met een kop koffie
De cafeïne in koffie lijkt in eerste instantie je meer energie te geven, maar meestal wordt de opleving al snel gevolgd door een toenemende vermoeidheid als gevolg van een dalende bloedsuikerspiegel.

5. Je lichaam reageert overgevoelig op iets wat je hebt gegeten
Voedselintolerantie kan een oorzaak van de vermoeidheid na de maaltijd zijn. Het lichaam reageert op iets wat je gegeten hebt en dat kost extra energie. Een intolerantie (of zelfs allergie) voor voeding ontstaat meestal niet zomaar of spontaan, maar is vaker het resultaat van jarenlang iets eten wat eigenlijk nooit is geweest voor jouw lichaam. Via een eliminatie dieet kom je erachter op welke voeding je met vermoeidheid reageert. Je laat dan bij elke maaltijd een bepaald product achterwege en je houdt via een dagboek bij hoe jij je voelt. Je kunt het ook met de arts bespreken en vragen om een voedingintolerantietest, waarmee je kunt achterhalen voor welke voeding je overgevoelig bent.

6. Je komt gewoon slaap tekort
Heb je overdag zware lichamelijke of geestelijke inspanningen geleverd of is je nachtrust wat kort geweest, dan is het heel normaal dat je na het eten van een maaltijd het liefste op de bank neerploft. Geef er aan toe en zorg voor een goede nachtrust om je energie voor de volgende dag gewoon weer op peil te brengen.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here