5 Tips Die Ervoor Zorgen Dat Je Kind Gezond En Goed Ontbijt

0
1289

Onze kinderen eten nog steeds geen (gezond) ontbijt. Hoewel er veel aandacht wordt besteed aan het belang van een goed ontbijt, schijnt nog steeds één op de drie kinderen met lege maag naar school te gaan. Uit onderzoek onder 400 kinderen is gebleken dat tijdgebrek en er geen trek in hebben de voornaamste reden hiertoe is. Van de kinderen die wel een ontbijt gebruiken, blijkt meer dan de helft een zoet hap naar binnen te werken, een boterham met chocoladepasta is daarvan favoriet.

Het belang van een goed ontbijt

Een ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, dat is algemeen bekend. Het ontbijt brengt de spijsvertering op gang en een gezond ontbijt zorgt dat kinderen belangrijke voedingstoffen binnen krijgen. Met een goed ontbijt kunnen kinderen zich beter concentreren op school en is de kans kleiner dat ze ongezond gaan snacken of snoepen. Hieronder staan onze tips die ervoor zorgen dat jouw kinderen voortaan goed ontbijten.

Tip 1: Sta een half uur eerder op

Zet de wekker een half uurtje vroeger, als vooral het tijdgebrek de veroorzaker is van het overslaan van het ontbijt. Samen ontbijten vergroot het saamhorigheidsgevoel, is een gezellig begin van elke dag en laat niemand met een rammelende maag de deur uitgaan.

Tip 2: Eet met het hele gezin

Dek de tafel voor de ochtend. Je kunt dat eventueel de avond ervoor al doen als je in de ochtend daar minder tijd voor hebt. Neem zelf ook plaats aan tafel. Het is niet de bedoeling dat je allerhande klusjes tussendoor doet, maar richt je honderd procent op het ontbijt en het samenzijn.

Tip 3: Geef het goede voorbeeld

Je kunt van je kinderen niet verwachten dat zij een gezonde hap naar binnen werken, als je zelf niets neemt. Geef het goede voorbeeld en maak van het ontbijt een belangrijk onderdeel van de ochtend door er zelf actief aan mee te doen.

Tip 4: Gezond

Een ontbijt is pas een goed ontbijt, als het ook nog eens gezond is. Vermijd suikers in zoet beleg of cornflakes. Kies liever voor gezond brood en beleg het bijvoorbeeld met kipfilet en komkommer. Yoghurt met verse aardbeien of ander fruit is ook heel lekker. Smoothies vinden kinderen ook vaak heel lekker.

Tip 5: Kinderen die echt niet willen eten ’s ochtends

Heb jij kinderen die echt niets kunnen en willen eten in de ochtend? Het helpt vaak om ze bij de (voor)bereiding te betrekken. Wat ook helpt, is creativiteit. Maak van de boterham een klein kunstwerkje, of maak in het weekend eens van die heerlijke, gezonde pannenkoekjes van havermout of met banaan en ei.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here