5 Redenen Waarom Avocado Superfruit Is

0
618

De avocado, ook wel boterpeer of alligatorpeer is een super gezonde fruitsoort. De avocado is technisch en botanisch gezien een fruit. Een rijpe avocado smaakt romig en nootachtig. Hij zit vol goede vetten en gezonde voedingstoffen. Je kunt hem bij elke maaltijd gebruiken, in een heerlijke omelet in de ochtend, een wrap tussen de middag of een salade in de avond. Kortom, een veelzijdig voedingsmiddel met ontzettend veel bijkomstige gezonde eigenschappen.

  1. De avocado is erg voedzaam

De avocado wordt vaak genoemd als het over superfood gaat. Onder superfood verstaan we voedingsmiddelen die voor een groot deel uit gezonde voedingstoffen bestaan. Zo ook de avocado. Er zijn veel verschillende soorten avocado’s. Er zijn kleine soorten en grote. De grootste avocado is de Avozilla. Deze kan een gewicht van 1,3 kilo bereiken. In Nederland is vooral de Hass avocado verkrijgbaar. We eten het vruchtvlees van de avocado. De pit kan gebruikt worden om verkleuring te voorkomen, maar een paar druppels citroensap voorkomt ook dat het vruchtvlees snel een onaantrekkelijke bruine kleur krijgt.

De avocado bevat veel voedingstoffen, waaronder maar liefst 20 verschillend vitamines en mineralen, waaronder (in volgorde van hoeveelheid in het fruit aanwezig si) vitamine K, folaat (de biologisch actieve vorm van foliumzuur), vitamine C, kalium, vitamine B5, B6, E, magnesium, mangaan, koper, ijzer, zink, fosfor, vitamine A, B1, B2, B3.

Een gemiddelde avocado levert 160 calorieën op, 2 gram eiwit en 15 procent gezonde enkelvoudige, onverzadigde vetten. Het fruit bevat weinig koolhydraten, namelijk 9 gram, waarvan 7 gram uit vezels bestaat. Een avocado is dus enorm voedzaam.

  1. Avocado’s zijn goed voor het hart

Avocado’s zijn rijk aan vetten. Het fruit bestaat uit niet minder dan 77 procent vetten. Het merendeel van deze vetten bestaat (net als bij olijfolie) uit oliezuur. Het is een enkelvoudig onverzadigd vetzuur, wat in vele onderzoeken heeft bewezen goede diensten te doen voor het hart en de bloedvaten. Avocado’s kunnen hiermee namelijk het slechte LDL-cholesterolgehalte verlagen en het goede HDL-cholesterolgehalte verhogen. Ook bevat het fruit kalium. Wetenschappers van het Nutrition Policy and Scientific Advice Unit in Zwitserland hebben in 2013 in een onderzoek vastgesteld dat kalium de bloeddruk kan verlagen, waardoor het risico op een hartaanval of beroerte verkleind wordt.

  1. Avocado’s voor een optimale spijsvertering

De avocado bevat veel vezels, zowel oplosbare (25%) als onoplosbare (75%). De oplosbare vezels voeden de goede bacteriën in de darmen, wat belangrijk is voor het optimaal functioneren van het lichaam. Er komen hierdoor ook stoffen vrij die de darmbeweging stimuleren. De onoplosbare vezels zorgen voor een goede en gezonde stoelgang. De avocado zorgt dus voor een goede stofwisseling en kan op een gunstige en lekkere manier bijdragen aan gewichtsverlies.

  1. Avocado’s zijn goed voor de ogen

Naar mate we ouder worden, gaan onze ogen geleidelijk achteruit. Veel mensen moeten dan ook op latere leeftijd aan een leesbril. Lichtgevoelige cellen in de macula lutea (gele vlek) sterven af en daarmee vermindert het gezichtsvermogen. Een avocado bevat de antioxidant luteine, een stof die helpt de afbraak van die cellen te vertragen.

  1. Avocado’s bevorderen gewichtsverlies

Zoals hierboven al beschreven, bevorderen de vezels in de avocado de darmwerking en voorkomen daarmee dat voedingstoffen in vet worden opgeslagen. Avocado is ook één van de meest eiwitrijke voedingsmiddelen. De combinatie van vezels en eiwit maakt dat de vrucht je een langer verzadigd (vol) gevoel geeft en daarmee een hongergevoel onderdrukt. Lees wel even verder.

Niet meer dan 1 halve avocado per dag

Eet nu niet meteen voor de gezondheid een aantal avocado’s per dag, het blijven behoorlijke calorieënbommen. Voedingsdeskundige Julie Upton (Appetite for Health) vult aan dat 1 avocado per dag een beetje teveel van het goede is binnen een evenwichtig voedingspatroon. Een halve avocado komt meer in de buurt van een dagelijks aan te raden hoeveelheid. Eet je toch graag een hele avocado in je salade? Compenseer de vetten dan met het overige vet wat je zou eten in een dag. Vervang bijvoorbeeld boter voor avocado. Als je weet dat de rest van de dag je voeding uit meerdere verschillende vetten bestaat, houd het dan liever bij een halve avocado per dag.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here