5 Praktische Tips Voor Mindfulness In Het Dagelijks Leven

0
2575

Haal het beste uit jezelf met mindfulness. Leer van aandacht, geduld en heb compassie met jezelf. Je hoeft dit niet meteen te kunnen, je kunt het jezelf aanleren door te oefenen.

Heel veel dingen doen we op de automatische piloot. Zonder erbij na te denken zijn we van alles aan het doen en op die manier gaat ook veel langs ons heen. Mindfulness is een manier om elk moment je aandacht te besteden, aan jezelf, je omgeving, gebeurtenissen, dingen die er zijn. Kort gezegd betekent mindfulness met volle aandacht in je huidige ervaring zijn. Het is een kunst om in het hier en nu te leven. Met mindfulness leef je bewuster en intenser. Je kunt je beter concentreren en van kleine dingen meer genieten. Mindfulness kun je oefenen en met kleine stapjes heel gemakkelijk in je dagelijkse leven invoeren.

5 stappen naar een mindfulness bestaan

1. Leef in het moment

Het leven is te leuk om te tobben over het verleden of je druk te maken over straks. Probeer te genieten van het huidige moment, in het nu. Je leeft in het nu als je met aandacht je werk verricht, als je proeft wat je eet, als je geniet van je omgeving, zonder die aandacht te laten verslappen over wat je straks nog allemaal moet doen. Het is een kwestie van heel veel oefenen. Als je merkt dat je aandacht in het nu verslapt, ga dan even apart zitten. Adem een paar keer goed in en uit. Buig je hoofd even voorover en laat het bloed naar je hoofd stromen, dan voel je jezelf vaak ook meteen een stuk rustiger.

2. Accepteer jezelf en de dingen zoals ze zijn

Wees tevreden met alles wat je hebt. Oordeel minder en wees minder kritisch op jezelf en anderen. Als je jezelf kunt accepteren, zit je lekker in je vel. Jezelf accepteren begint met het jezelf toestaan fouten te maken. Van fouten kun je leren. Wees dus niet bang om dingen verkeerd te doen. Accepteer je lichaam zoals deze is. Niemand is perfect. Leer te houden van jouw specifieke kenmerken. Kijk ook anders naar andere mensen. Bekritiseer mensen niet om het uiterlijk. Ieder mens is uniek. Dat is iets wat je kunt leren waarderen. Accepteer dat je het verleden niet kunt veranderen. Wat gebeurd is, is gebeurd. Maak je er dus niet druk over. Daar zul je het verleden niet mee veranderen. Je kunt wel je houding veranderen. Leef in het nu en neem de dingen zoals ze zijn.

3. Heb geduld

Geduld is een mooie eigenschap, wie leeft met geduld ervaart weinig stress. Geduld vereist zelfbeheersing. Geduld voorkomt dat je jezelf laat meeslepen in dagelijkse toestanden. Het stelt je in staat doelen te bereiken. Het maakt je een tevreden mens. Geduld leer je door aanvaarden dat dingen langer duren dan jij zou willen. Het is een kwestie van afwachten totdat zich het juiste moment aandient. Er zijn nu eenmaal problemen die buiten je macht liggen. Veel problemen worden echter ook veroorzaakt door ongeduld. Ongeduld kan emotionele problemen en gedragsproblemen veroorzaken en ten koste gaan van sociale contacten. Ongeduld levert je meestal niets op. Je hebt nu eenmaal geen invloed op alles. Accepteer dit en leef met geduld.

4. Visualiseer

Als je goed kunt visualiseren kan deze vaardigheid je helpen je te ontspannen. De kracht van visualiseren is groot. Het kan je helpen je doelen te bereiken. Visualiseren kun je leren. Begin klein. Zet een foto van iemand voor je neer (iemand die je minder goed kent). Kijk er 30 seconden naar. Doe je ogen 30 seconden dicht en probeer details uit de foto opnieuw in je hoofd te zien. Na deze dertig seconden kijk je opnieuw naar de foto. Klopte alles, wat heb je nog gemist? Oefen het drie keer achter elkaar. De volgende keer pak je een andere foto, dan kijk je 20 seconden naar de foto en haal je het beeld terug in je hoofd 40 seconden lang. Verleg zo elke keer de tijden en ga door met het oefenen op mensen in je omgeving. Je zult snel zien dat je er vaardigheid in krijgt.

5.Eindig je dag met een positieve boodschap

Neem voordat je in je bed stapt even de tijd om je dag te overdenken. Probeer voor jezelf te bepalen wat er goed ging deze dag. Schrijf drie dingen op waar je trots op was en/of wat je goed en mooi vind aan jezelf. Hoe kun je een dag nu beter eindigen dan te denken aan iets met een lach of liefde. Wees dankbaar voor alles wat je toekomt. Je zult merken dat je tevredenheid groeit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here