5 Dingen Die Je Moet Weten Over Cholesterol En Welke Voeding Helpt Cholesterol Te Verlagen

0
2236

Volgens de Nederlandse Hartstichting heeft 65 procent van de Nederlanders een te hoog cholesterolgehalte, maar wist je dat je met gezonde voeding het cholesterolgehalte met maar liefst 10 procent kunt verlagen? Over cholesterol gaan heel wat verhalen rond. Lees hier wat cholesterol precies is en hoe je zelf invloed kunt uitoefenen op je cholesterolgehalte.

Goede en slechte cholesterol
Eigenlijk kun je niet spreken van goed of slecht cholesterol. Bedoelt worden de lipoproteïnen, eiwitten die de cholesterol transporteren door het bloed. Hier heb je goede en slechte soorten van. De slechte soort is de Lage Dichtheid Lipoproteïnen (LDL). Het overschot aan LDL kan tijdens het transport zich nestelen tussen de celwanden van de vaten van slagaders. Deze celwanden kunnen beschadigd zijn door het roken bijvoorbeeld. De slagaders kunnen hierdoor dichtslibben en dat leidt tot grote gezondheidsrisico’s. De goede lipoproteïnen zijn de Hoge Dichtheid Lipoproteïnen (HDL). Deze vervoeren het cholesterol terug naar de lever, waarna het via de darmen het lichaam weer verlaat. HDL wordt daarom wel goed cholesterol genoemd.

Eieren en cholesterol
Eieren bevatten relatief veel cholesterol. Het eten van veel eieren heeft daarom een ongunstig effect op het cholesterolgehalte in het lichaam. Dit is de reden waarom het Voedingcentrum adviseert niet meer dan drie eieren per week te eten. Andere voedingsmiddelen waar relatief veel cholesterol in zit, zijn: garnalen, roomboter, vette vis, volvette kaas en orgaanvlees. Daarnaast bevatten deze producten ook veel verzadigd vet.

Cholesterol en de overgang
Een verhoogd cholesterolgehalte kan verband houden met de overgang. Tijdens de menopauze daalt de hoeveelheid van het geslachtshormoon oestrogeen in het bloed. Hierdoor vinden verschillende veranderingen in het lichaam plaats. Een van die veranderingen is de verschuiving van het vetgehalte en de vetopslag in het lichaam. Bij een vrouw verplaatst het vet zich rond de buik. De vetopslag in de buik vormt een groter risico voor de gezondheid, in het bijzonder voor het hart en de bloedvaten. Je kunt je cholesterolgehalte laten meten via de huisarts.

Een te hoog cholesterolgehalte zit in de familie
Een hoog cholesterolgehalte kan erfelijk zijn, en heeft in dat geval te maken met een erfelijke afwijking in de lever, waardoor het niet goed in staat is de cholesterol te verwerken. Het wordt ook wel familiaire hypercholesterolemie genoemd. Heb je deze erfelijke aandoening, dan is er 50 procent kans dat je kinderen het ook hebben. Is er een reden om aan te nemen dat jij deze aandoening hebt geërfd, dan kun je dat via je huisarts laten testen. Je loopt dan meer risico op hart- en vaatziekten, dus het is zeker belangrijk het te laten onderzoeken voor de juiste behandeling.

Een hoog cholesterolgehalte kan een hartaanval veroorzaken
Als je hoeveelheid LDL cholesterol een overschot ervan tussen je celwanden weet te nestelen, is de kans op een hart- of herseninfarct groot. Een vernauwing of het dichtslibben van de slagaders vergroot de druk op de vaatwand, waardoor deze kan openscheuren. De kans dat alleen een te hoog cholesterolgehalte een hartaanval veroorzaakt is echter zeer klein. Het is meestal een combinatie van meerdere gezondheidsproblemen, waaronder diabetes, overgewicht, weinig bewegen en ongezonde voeding. De kans op diabetes is wel groter bij een hoger cholesterolgehalte.

Deze voeding helpt het cholesterolgehalte te verlagen

  • Pinda’s en noten

Eet je 5 dagen per week een portie pinda’s of noten, dan kun je daar je cholesterolgehalte in het bloed mee verlagen. Dit is in Amerika onderzocht en bewezen. Voor het onderzoek deden 86.000 (!) vrouwen mee. Ze aten elke week in totaal 150 gram aan pinda’s en noten. Meer moet je ook niet eten, want ze bevatten veel calorieën. Kies voor ongezouten en onbewerkte varianten, anders kunnen ze het goede werk niet doen.

  • Voedingsmiddelen met vitamine E

Vitamine E is een belangrijk antioxidant. Een antioxidant beschermt het DNA weefsel tegen vrije radicalen, dat zijn atomen of moleculen die schade aanrichten aan gezonde cellen. Vitamine E beschermt dan ook de cellen, celwand, bloedbaan en het weefsel en voorkomt beschadiging. Het slechte cholesterol kan zich nauwelijks hechten aan een bloedwand als deze onbeschadigd is. Vitamine E zit ook in noten (vooral hazelnoten), zaden, graanproducten, brood, zonnebloemolie en dieetmargarine.

  • Pure chocolade

Met twee stukjes pure chocolade per dag bescherm je het lichaam tegen hart- en vaatziekten. Pure chocolade helpt namelijk de bloeddruk omlaag te brengen. Het is overigens niet gezond om meer stukjes chocolade te eten.

  • Vette vis

Vette vis bevat net als eieren veel cholesterol, maar het is toch goed om twee keer per week vette vis te eten. Vette vissoorten zijn haring, paling, makreel en zalm. De Gezondheidsraad staat hier helemaal achter. Vette vis bevat de gezonde vetten Omega-3 en het blijkt dat 50 procent minder kans heeft op hart- en vaatziekten tegenover mensen die nooit vis eten.

  • Soja

Na de menopauze is het gebruik van soja producten een middel om een hoge bloeddruk te verlagen. Hier is ook weer in Amerika onderzoek naar gedaan. Het effect van soja-eiwit is het grootst bij vrouwen met een hoge bloeddruk. In het onderzoek nam de hoge bloeddruk zo’n 10 procent af. Bij vrouwen met een normale bloeddruk daalde deze met 5 procent. Het LDL-cholesterol blijft bij de vrouwen met een normale bloeddruk echter gelijk.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here