5 Dagelijkse Energie Slurpende Gewoonten Die Je Eenvoudig Kunt Veranderen

0
2828

Je hebt zo van die dagen dat je niet vooruit te branden bent, zelfs als je helemaal niet slecht geslapen hebt. Een goede nachtrust is zeker belangrijk om goed uitgerust te zijn om de volgende dag met frisse zin door te komen, maar er zijn ook zaken in je dagelijkse routine die onnodig veel energie slurpen. Je kunt er nu iets aan doen.

Energieslurper 1: Je wilt niets missen op social media

Als jij continue op je Facebook, Twitter of Instagram account checkt of er weer iets nieuws is gepost, dan kan deze gewoonte volgens de Universiteit van Montreal heel veel stress veroorzaken, zonder dat je het waarschijnlijk zelf in de gaten hebt. Het nieuws heeft volgens de onderzoekers veel impact op ons, vooral slecht nieuws schijnt vrouwen in een negatieve gemoedstoestand te brengen. Bovendien blijken volgens het onderzoek vrouwen slecht nieuws beter te onthouden dan mannen. Onze tip is dagelijks één vast moment per dag het nieuws te kijken (bijvoorbeeld rond etenstijd) en ook één vast moment te kiezen om je Facebook berichten en ander social media nieuws door te scrollen.

Energieslurper 2: Je luncht achter je bureau

Je lunchpauze is bedoeld om even afstand te nemen van je werk. Als jij achter je bureau je lunch oppeuzelt, heb je niet het gevoel even ertussenuit geweest te zijn. Je kunt zelfs het gevoel hebben dat je helemaal geen pauze hebt gehad. Het helpt volgens onderzoekers aan de Universiteit van Rochester al om slechts een kwartiertje een frisse neus in de buitenlucht te halen. Je knapt daar echt van op en je kunt weer fris aan het werk. Je schijnt er zelfs productiever van te worden. Lukt het je niet de deur van je kantoor een kwartier te sluiten, dan raadt de Universiteit van Michigan aan een kwartier naar beelden van de natuur te kijken op je beeldscherm om weer fris en vitaal verder met je werk te gaan.

Energieslurper 3: Je zit niet correct in je (bureau)stoel

Een goede zithouding staat in verband met het goed functioneren van het brein. Dat is al meerdere malen onderzocht en bewezen. Onderuit gezakt zitten werkt dan ook averechts en maakt lui en negatief. Rechtop zitten zorgt voor positieve gedachten en heldere ideeën. En dat geeft energie tot aan het einde van de (werk)dag!

Energieslurper 4: Je eet te weinig (goede)koolhydraten

Het bekende low carb dieet, dat bestaat uit het mijden van zoveel mogelijk koolhydraten kan funest zijn voor je energie. Je lichaam en hersenen hebben koolhydraten als brandstof nodig om goed te kunnen functioneren volgens onderzoeken, gepubliceerd in de American Dietetic Association. Mensen die een low carb dieet volgen, bleken sneller moe en waren minder gemotiveerd om te sporten. Voeg goede koolhydraten toe aan je dieet, waaronder zoete aardappel, volkoren granen en fruit om je dieet op een goede manier met meer koolhydraten aan te vullen. We bedoelen hier natuurlijk niet de slechte koolhydraten zoals snoep, koek, chips en gebak!
  
Energieslurper 5: Je beweegt te weinig

Te weinig beweging maakt moe. Uit onderzoek blijkt dat mensen die dagelijks minstens een half uurtje bezig zijn met klussen, fietsen, tuinieren en dergelijke minder moe zijn dan mensen die weinig bewegen. Het klinkt tegenstrijdig, maar intensief sporten maakt sneller en beter korte metten met stress en moeheid dan inactieve ontspanning, bijvoorbeeld het lezen van een boek. In de buitenlucht werkt de inspanning nog eens extra goed tegen de vermoeidheid. Maak in de lunchpauze dus toch maar die wandeling of loop een rondje om het blok na de avondmaaltijd.

Energieslurper 6: Je kropt je gevoelens teveel op

Je gevoelens niet uiten, kan op den duur leiden tot een enorme last waarmee je je voortdurend moe kunt voelen. Je zet jezelf ermee mentaal onder druk en ook je lichaam kan daar last van krijgen, omdat je door de stress teveel cortisol aanmaakt en je hormoonhuishouding uit balans raakt. Probeer dus je gevoelens onder woorden te brengen bij iemand die je vertrouwt. Als dat niet lukt of je angst en verdriet zijn te groot, zoek dan professionele hulp via je huisarts.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here