De 5 Beste Manieren Om Je Brein Te Ontlasten Bij Mentale Vermoeidheid

0
1923

Dat je na een lange dag fysiek hard werken prikkelbaar en moe kunt zijn, is niet zo verwonderlijk. Nu hebben veel mensen een baan dat geen lichamelijke inspanning van ze vraagt, zoals dat het geval is bij een kantoorbaan. Dit betekent echter niet dat een dergelijke baan niet vermoeiend zou kunnen zijn. Je kunt ook net zo moe zijn van het nadenken of piekeren, van gedachten over de vele beslissingen die je moet nemen. Dit noemen we mentale vermoeidheid.

Lichamelijke vermoeidheid kun je meestal eenvoudig oplossen door wat meer fysieke rust te nemen. Je kunt op tijd naar bed gaan, een paar keer uitslapen en het even wat rustiger aan doen. Mentale vermoeidheid is echter niet zo gemakkelijk te bestrijden. De aanpak kan hier wat meer tijd en geduld van je vragen. Mentale overbelasting wordt niet voorkomen met een paar uurtjes extra slaap. Mentale vermoeidheid bestrijden heeft namelijk ook te maken met gewoontes die je moet zien te doorbreken, het zit hem vaak in een stukje mindset en het loslaten van zaken die je nu eenmaal niet altijd onder controle kunt hebben. Je zult dus wat aan je gewoontes moeten sleutelen en daarnaast helpen onze 5 tips je alvast op weg:

  1. Voorbereiding is het halve werk

Als jij je dag van morgen de avond ervoor al goed weet voor te bereiden, scheelt je dat weer een hele hoop stress. Een goede voorbereiding is een snelle en eenvoudige manier om je dag overzichtelijk te maken en om hier en daar een rustpauze in te bouwen.

  1. Een to-do briefje naast je bed

Leg een schriftje of blocnote naast je bed met een pen erbij. ’s Avonds kunnen gedachten binnen schieten die je belemmeren in slaap te vallen. Het zijn dingen die door je hoofd blijven spoken en ervoor zorgen dat je de hele nacht kunt blijven piekeren. Neem 10 minuutjes de tijd als je in je bed plaatsneemt om de dag nog een keer goed door te nemen. Ben je iets vergeten, of is er iets dat je de volgende dag beslist niet mag vergeten, schrijf het op in je schrift. Het helpt je gedachten van je af te zetten en je hebt de volgende ochtend je to-do lijst direct bij de hand.

  1. Maak een prioriteitenlijst

Maak een lijst van alles wat je op dit moment het meeste bezig houdt. Kijk of je hier wat zaken van kunt oplossen door bijvoorbeeld iets uit te besteden, te delegeren of te accepteren. Zijn er zaken die je dwarszitten in de relationele sfeer, bepaal hier dan je grenzen in en maak ze bespreekbaar met je partner, familie, vrienden of gezin.

  1. Beweeg, ga sporten of schilderen

Beweging is een geweldige manier om te ontladen, ook bij overbelasting van het brein en zenuwstelsel. Door te bewegen of te sporten breng je lichaam en geest weer in balans. Beweging zorgt voor ontspanning van het brein. Ben je niet zo actief maar houd je wel van tekenen of knutselen? Creatief bezig zijn kan ook een hele goede manier zijn om je brein te ontspannen.

  1. Trek eropuit, bezoek mooie plaatsen

Je hoeft niet meteen een reis naar verre oorden te boeken, maar het helpt om een mooie omgeving op te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld een museum bezoeken of een wandeling maken in de natuur. Een bezoek aan een inspirerende plek zorgt voor ontspanning, mooie indrukken en helpt je bij het relativeren van je zorgen. Het is algemeen bekend dat schoonheid voeding is voor de geest.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here