4 Tips Hoe Je Je Brein Kunt Stoppen Met Teveel Denken

0
1852

Teveel over alles nadenken kan een hele vervelende gewoonte zijn, zeker als het je tegenhoudt om werkelijk tot actie over te gaan, bijvoorbeeld bij het nemen van beslissingen die niet gemaakt worden omdat er nog zoveel voor- en tegenargumenten zijn. Overmatige piekeraars kunnen totaal gebukt gaan onder de hersenspinsels die non-stop hun programma in het hoofd afdraaien. Als je de hele dag denkt aan alle mogelijkheden waar het fout kan gaan, zul je haast vergeten nog enig moment te genieten van de dag. Kortom, redenen genoeg om je brein te trainen om te stoppen met teveel denken en gezond te leven in het hier en nu.

1. Train je brein om het grote geheel te zien
In een onderzoek dat werd uitgevoerd aan de Universiteit van Californië in Santa Barbara kregen deelnemende studenten het verzoek mee te doen aan een test met een caleidoscoop. Ze werden daarna gevraagd wat zij zich herinnerden aan kleuren en vormen. De deelnemers die er een gok naar deden, haalden betere resultaten dan degenen die zich flink hadden ingespannen om alle kleuren en vormen die ze gezien hadden in detail te onthouden. De onderzoekers beweren dat dit onderzoek bewijst dat het teveel focussen op details een negatief effect kan hebben op een prestatie. Je kunt je letterlijk verliezen in details en zo het hele overzicht kwijtraken.

Je kunt je hersenen trainen het grote geheel te zien met behulp van een plaatjesboek. Open een willekeurige pagina en kijk niet langer dan 5 seconden naar de afbeelding. Doe het boek dicht en visualiseer de afbeelding. De korte tijd die je jezelf hebt gegeven, voorkomt dat je teveel gaat nadenken. Je zult verrast zijn hoeveel informatie je nog hebt opgeslagen over wat je allemaal op de afbeelding hebt gezien. Als je regelmatig deze oefening doet, zul je merken dat je er steeds meer vertrouwen in krijgt dat jouw hersenen in staat zijn in korte tijd veel informatie op te slaan.

2. Train je brein om je onzekerheid niet in de weg te laten staan
Er zullen altijd dingen zijn die je gewoon niet kunt weten. Mensen die teveel denken hebben de neiging om overal een antwoord op te moeten vinden. Als het hen niet lukt een antwoord op een vraag die hen bezighoudt te vinden, maakt hen dat nerveus en onzeker. ‘Wat zullen ze van me denken en wat bedoelen ze ermee?’ zijn nutteloze gedachten, als je bedenkt dat je het de persoon gewoon kunt vragen: ‘Wat bedoelde je daar precies mee?’ Vraag het dus gewoon als je het antwoord niet kunt weten, of deal met het feit dat je sommige dingen niet hoeft te weten of gewoon nimmer te weten komt.

3. Train je brein negatieve gedachten te accepteren
Sta negatieve gedachten toe en zie ze als iets wat uit jezelf komt wat je maar beter gewoon kunt accepteren. Train je brein om je niet te laten meeslepen in een negatieve gedachtestroom. Accepteer dat ze er zijn en zie ze als onderdeel van jezelf. Je kunt negatieve gedachten leren loslaten met behulp van (begeleide) meditatie of mindfulness. Beide kunnen je helpen minder stress te ervaren over het malen met negatieve gedachten in je hoofd en leren je beter te concentreren in het hier en nu.

4. Zoek iets waar je controle over kunt hebben
Als je teveel over alles en niets nadenkt en je jezelf onnodig zorgen maakt of denkt aan dingen die buiten je macht liggen, dan kun je niet veel aan het probleem doen. Bedenk iets wat je wel kunt oplossen en maak een actieplan om daar wat aan te doen. Als je iets hebt waar je controle over kunt hebben, is dat een mooie en nuttige afleiding voor een overspannen brein.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here