De 3 Ontbijtkeuzes Waar Voedingsexperts Bij Zweren

0
752

Het ontbijt zou de belangrijkste maaltijd van de dag zijn, zo wordt vaak beweerd. Toch denken veel voedingsexperts daar tegenwoordig ook anders over. Volgens een vrij recente publicatie in the American Journal of Clinical Nutrition zou een maaltijd in de vroege ochtend echt niet zo belangrijk zijn als we allemaal denken, en al zeker niet als het om gewichtsvermindering gaat. Voor dit onderzoek werden een aantal volwassenen gevraagd iedere ochtend te ontbijten, terwijl een andere groep personen niets mocht eten. Het resultaat na zes weken was dat er geen enkel verschil werd gevonden in het gewicht van beide groepen. Ook op het gebied van de gezondheid bleek er nauwelijks tot geen verschil. De deskundigen lieten weten dat het dus niet uitmaakt of je met een kop koffie op een lege maag de ochtend door komt. Dat mensen die ontbijten gezonder worden geacht, heeft vooral te maken met hun leefstijl en gezonde keuzes met betrekking tot eten. En zo is er in het buitenland nog meer onderzoek naar gedaan met vergelijkbare conclusies. In het buitenland is er nu een hele discussie gaande of het ontbijt nu wel zo belangrijk is, maar in Nederland willen de websites als het Voedingcentrum en Nieuws voor Diëtisten, Voeding nu er nog blijkbaar (nog) niet in meegaan.

Toch lijkt het ons niet onverstandig voor een ontbijt te kiezen, en een aantal voedingsexperts zijn gevraagd naar wat de beste keuze zou zijn. Het resultaat bestaat uit de volgende 3 verschillende keuzes:

Ontbijtkeuze 1: Koffie

Veel mensen starten de dag met koffie en je verwacht het waarschijnlijk niet, maar koffie bevat veel voedingstoffen. Een kopje koffie stimuleert vanwege de cafeïne die het bevat lichaam en geest om wakker te worden. Eén kopje koffie is rijk aan antioxidanten en beschermen onze cellen tegen beschadiging en veroudering. Dan zijn we nog niet klaar, want koffie bevat ook de vitamines B5, B3, B2 en mineralen magnesium, kalium en mangaan. Wanneer je het alleen bij een kop koffie in de ochtend houdt, dan verleng je na de nacht de periode van ‘vasten’ en zal het lichaamsvet omzetten in energie. De koffie zorgt er ook voor dat je trek in eten niet snel oplaait, omdat het lichaam het lichaamsvet aanspreekt om te verbranden en de koffie zorgt voor een constant energieniveau. Als je hier nog de juiste vetten aan toevoegt, profiteert de stofwisseling er nog eens extra van. Vetten als room, grasboter en kokosolie stimuleren namelijk de vetverbranding. Als je snel wilt afvallen, kan dit een goede combinatie zijn om het hongergevoel te onderdrukken en de vetverbranding te bevorderen. Drink niet meer dan 2 kopjes koffie per dag. Belangrijk: zorg wel dat je de rest van de dag alle noodzakelijke, belangrijke en gezonde voedingstoffen binnen krijgt.

Ontbijtkeuze 2: Kies voor een koolhydraatarm ontbijt

Een gezond koolhydraatarm ontbijt verbetert de kwaliteit van je dag. Koolhydraten zitten in producten als brood, croissants, cornflakes, ontbijtgranen, en dergelijke. Laat je ook niet misleiden door voedselfabrikanten die zogenaamd koolhydraatarme producten verkopen. Deze zitten vaak vol schadelijke stoffen (lees het etiket maar eens). Een koolhydraatarm ontbijt geeft energie voor een beter concentratievermogen, voorkomt een middagdip en hongergevoel.

Koolhydraten zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Als je koolhydraten eet, maakt je lichaam in korte tijd veel insuline aan. Insuline is het vetopslag hormoon en zorgt niet alleen voor meer vetopslag maar kan uiteindelijk ook tot gezondheidsklachten leiden. Gezonde keuzes zijn smoothies of een eiwitrijk ontbijt, bestaande uit een omelet met vlees of groente.

Ontbijtkeuze 3: Maak een keuze uit 3 opties

De beste keuze voor een goed ontbijt bestaat volgens de voedingsexperts uit 3 keuzes: koffie al dan niet met gezonde vetten, smoothies of een ei in combinatie met vlees en/of groente. Elk lichaam is uniek en reageert anders op voeding, je kunt deze 3 opties eenvoudig zelf uitproberen en zodoende voor jezelf bepalen welke optie het beste bij jouw lijf en leefstijl past.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here