25 Goede Gewoontes Voor Meer Succes, Geluk En Gezondheid

0
8250

Mensen zijn gewoontedieren. Veel van hoe we denken en wat we zeggen, ligt verankerd in ons brein, omdat we het al jarenlang zo gewend zijn en doen. Het zijn gewoontes waar we zowel mee vooruit komen als gewoontes die ons tegenhouden verder te komen. In feite weerspiegelen onze gewoontes hoe succesvol (of niet) wij in het leven staan. Gewoontes hebben een ongelooflijke kracht om ons te beïnvloeden hoe wij ons leven invulling geven. Uit onderzoek hiernaar is gebleken dat wij ongeveer 45 procent op de automatische piloot doen, omdat we het ‘gewoon’ zijn te doen.

Waarom zou je de slechte gewoontes niet ombuigen naar succesvolle? Het is zeker geen gemakkelijke taak, maar met een flinke hoeveelheid gedrevenheid, inzet en gezonde dosis wilskracht kun je heel ver komen. Laat deze 25 gewoontes onderdeel worden van je dagelijkse routine en je zult positieve effecten bemerken op het gebied van geluk, succes, gezondheid, groei en persoonlijke vervulling.

1. Zet de wekker vroeger
In de ochtend is het heerlijk rustig. Luister eens naar de stilte. Door de rust en de stilte begint jouw dag op een super relaxte manier. De rust helpt je niet alleen beter nadenken, maar het maakt je ook creatiever. Ben je geen ochtendmens en kost het je moeite om zo vroeg op te staan, doe het dan in kleine stapjes. Zet je wekker in de eerste week een kwartiertje vroeger, en schroef dat elke week met een kwartier op tot je twee uur eerder wakker wordt dan je nu gewend bent.

2. Wees dankbaar voor de kleine dingen
We besteden veel tijd aan het mijmeren over al onze problemen. Ze maken nu eenmaal onderdeel uit van het leven en zullen alleen volledig verdwijnen na je dood. Besteed er dus maar niet teveel aandacht aan, wees dankbaar in de plaats daarvan voor alles wat je hebt. Dankbaar zijn voor de kleine dingen in het leven wijst vanzelf de weg naar gezondheid, geluk en succes. Het laat je genieten van alles om je heen en attendeert je op de positieve dingen in het leven.

3. Glimlach
Het is een eenvoudige, maar goede gewoonte met een glimlach op het gezicht door het leven te gaan. Je krijgt er een positieve uitstraling door en wat je geeft is ook vaak wat je ontvangt.

4. Start de dag met een gezond ontbijt
Het ontbijt is een belangrijk onderdeel van de dag. Als je serieus aan de slag wilt gaan voor meer succes, dan mag je een gezond ontbijt nooit overslaan.

5. Beweeg elke dag
Zorg ervoor dat je elke dag een tijd inplant voor een sport of ten minste een lichte activiteit. Je zult je al snel lichamelijk fitter voelen. Daarnaast zorgt de vrijgekomen endorfine voor een heldere geest, een groeiende motivatie en emotionele balans.

6. Drink water met citroen
Drink elk begin van de dag een groot glas water met citroen. De voedingstoffen in citroen geven je elke dag een vitamine C boost, wat een gunstige werking heeft op het immuunsysteem, op de spijsvertering en de vochthuishouding.

7. Gebruik een stappenteller
Zorg ervoor dat je elke dag minimaal 10.000 stappen doet, dat houd je fit. Het is handig om daarbij een stappenteller te gebruiken.

8. Kies voor vitaminesupplementen
Onze voeding is zo bewerkt, dat het vaak ontbreekt aan de juiste dosering vitamines en mineralen die wij dagelijks nodig hebben. Zoek uit welke vitamines en mineralen jouw dagelijkse behoefte het beste aanvullen. Na een aantal weken zul je het effect ervan niet meer willen missen: je zult je lichamelijk en geestelijk een stuk fitter en gezonder voelen.

9. Tijdmanagement
Meer doen in minder tijd, dat is de kunst van tijdsbeheer. Je kunt je tijd effectief indelen met een tijdschema. Je kunt het jezelf leren of er een cursus in doen. Je profiteert van de kunst van het managen van je tijd op vele manieren, niet alleen in het werk en privé, maar ook om persoonlijke doelen te bereiken.

10. Stel dagelijkse doelen
Lange termijn doelen geven handvaten om een bepaalde richting te volgen. Het stellen van dagelijkse doelen helpen ons in korte tijd al kleine mijlpalen te halen.

11. Haal inspiratie uit het dagelijkse leven
Om creatief te blijven, kun je dagelijks je portie inspiratie halen uit alles wat zich aandient. Van het lezen van boeken, het kijken van inspirerende video’s of verhalen van anderen.

12. Spaar en investeer
Om financieel succes te verkrijgen, zul je geld moeten sparen. Het spaargeld kun je investeren om er het meeste profijt uit te halen. Geld op een goede manier investeren is de sleutel tot financieel succes. Op je spaarrekening zou minimaal een bedrag moeten staan, waar je financieel een half jaar mee rond zou moeten komen.

13. Inzicht in de boekhouding
Inzicht op wat je aan geld binnenkrijgt en uitgeeft, is zeer belangrijk om financieel de vinger aan de pols te houden. Dus hoe klein de uitgaven ook zijn, zorg dat je weet waar het naartoe is gegaan.

14. Leer elke dag iets nieuws
Reserveer elke dag een aantal minuten om iets nieuws te leren. Het kan van alles zijn, van vreemde talen tot software programma’s of het uitbreiden van een bepaalde kennis of talent van jezelf. Zo investeer je elke dag een paar minuten om steeds slimmer te worden.

15. Ruim op
Zorg ervoor dat je omgeving netjes en opgeruimd is. Je kunt je dan beter focussen op je doelen. Een chaotische omgeving leidt af en spoort niet aan tot productiviteit.

16. Investeer tijd in een ander
Spendeer wat tijd met je partner en je kinderen, vrienden en familie. Als je wat meer tijd investeert in je dierbaren, zal het je een gelukkiger mens maken.

17. Netwerken
Het zijn niet alleen je diploma’s en ervaringen die je verder brengen in je carrière. Heel belangrijk is het om de juiste mensen te kennen. Netwerken is daarom een hele belangrijke gewoonte om succes te boeken.

18. Laat niets je tegenhouden
Ga recht op je doel af en laat je door niets en niemand tegenhouden. Luister niet naar het innerlijke kritische stemmetje. Oefen het recht op je doel afgaan elke dag weer en begin met kleine dingetjes. Maak een praatje met die vreemdeling, geef iemand zomaar een compliment of vertel eens geen leugentje om bestwil.

19. Onderneem actie (15 minuten regel)
Als je geen actie onderneemt, gebeurt er natuurlijk ook niets. Toch gebeurt het velen dat het gewoon niet lukt om tot actie te komen. Een grote hulp hierbij is de 15 minuten regel. Doe hetgeen wat je steeds maar aan het uitstellen en trek daar 15 minuten voor uit. Waarom 15 minuten? Het doorbreekt de cirkel van het uitstellen en als je dan toch 15 minuten al bezig bent, heb je eerder de neiging het dan ook maar af te maken.

20. Maak plannen
Een plan helpt je op weg. Het geeft je handvaten een bepaalde koers uit te zetten om je doel te behalen.

21. Neem tijd voor jezelf
Neem regelmatig tijd voor jezelf om iets te doen wat je leuk vindt, of dat nu keihard muziek luisteren is of een wandeling door het park. Met even kleine dingen voor jezelf te doen, kom je helemaal tot rust en laadt je op een fijne manier je energie weer op.

22. Positief denken
Maak van al je gedachten positieve gedachten. Leer positief denken. Wie rondloopt met positieve gedachten, brengt positiviteit in zijn of haar leven.

23. Lees
Spendeer elke dag tijd aan leesvoer, of dat nu een column of het nieuws in de krant is, een boek of een tijdschrift. Ga lekker lezen en laat je inspireren door je eigen fantasie erbij te gebruiken.

24. Rust voldoende uit
Vind een goede balans tussen slapen en overdag wakker zijn. Een goede nachtrust is belangrijk als je succesvol wilt zijn. Zorg voor een schone, opgeruimde slaapkamer en drink geen koffie of alcohol voor het slapengaan. Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed en je zult op den duur moeiteloos in slaap vallen

25. Houd een dagboek bij
Schrijf dagelijks je gedachten op. Ze zeggen je wie je bent en waar je staat in het leven. Leg je gedachten regelmatig naast je plannen en doelen. Zo zie je in één oogopslag of je wel je hart volgt en de juiste koers hebt uitgezet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here