10 Tips Om Je Snoepdrang Onder Controle Te Houden

0
25615

Altijd trek in zoet? Als je echt niet van snoep af kunt blijven, is er een grote kans dat je last hebt van een suikerverslaving. Wist je dat heel veel producten suiker bevatten? Het zit niet alleen in snoep, maar ook in diverse andere producten die we dagelijks gebruiken. Sommigen raken dan ook aan dat zoete zo gewend, dat zij niet anders meer willen.

Waar komt die snoepdrang vandaan?

Als je suiker eet, wordt het door het lichaam opgenomen en komt het als glucose (ander woord voor suiker) het via het spijsverteringsstelsel in het bloed. Hierdoor stijgt het bloedsuikerniveau. Je lever heeft dan de taak om het bloedsuikerniveau naar normale waarden te krijgen en zet de suiker in het bloed om in vet. Daarom wordt je dik van suiker. De hersenen reageren ook op de inname van suiker. Ze maken dopamine aan. Dit stofje zorgt voor een blij en vrolijk gevoel. Daarom wordt je vrolijk van zoet eten. Niet alleen suiker zorgt voor dit gevoel, maar ook suikervervangers zoals sacharine en aspartaam. Stoffen die zorgen voor een verhoogd dopamine niveau hebben een verslavende werking. Als de dopamine weer op een normaal niveau is, wil je meer. Je hebt dus de neiging meer zoetigheid te eten, omdat je dat blije gevoel wilt houden. Geef je niet toe aan de snoepdrang, dan kan je lichaam reageren met ontwenningsverschijnselen. Je wordt bijvoorbeeld onrustig, chagrijnig, je gaat trillen en kunt eigenlijk nergens anders meer aan denken.

Wat kun je doen?

Je kunt het snoepen en snacken langzaam afbouwen. Onze tips zullen jou erbij helpen.

1. Haal het niet in huis
Wat je niet hebt, kun je ook niet gebruiken. Haal gewoon geen zaken in huis waar je niet van af kunt blijven. Zorg voor voldoende gezonde alternatieven.

2. Raadpleeg de etiketten
Heel veel producten bevatten suiker en/of zoetstoffen. Leer de namen van deze zoetstoffen kennen. Het zijn er wel meer dan honderd. Ze worden met namen of E-nummers op de verpakking vermeld. Er zijn 2 ezelsbruggetje om ze te herkennen, want ze eindigen vaak met –ose (glucose, fructose, dextrose) of ze eindigen op –suiker, -stroop, -honing, -nectar. Koop deze producten niet.

3. Eet fruit
Fruit smaakt zoet, maar je hoeft fruit niet te mijden. De suiker in fruit smaakt minder zoet dan de suiker in snoep en is ook veel beter voor de lijn. Omdat de smaak minder zoet is, reageren je hersenen ook minder op het zoet in fruit.

4. Vermijd suikervervangers
Het is eigenlijk al vermeld in tip 2. Suikervervangers kun je beter links laten liggen. Ze zullen je minder snel dik maken, maar het verlangen naar zoet blijft in stand gehouden. Lightdrank is dus nog steeds verslavend, want je hersenen reageren er net zo op als op de normale suiker.

5. Ruil wit in voor volkoren
Witte producten zijn rijk aan simpele koolhydraten. Deze worden in het lichaam omgezet in suiker. Je kunt veel beter voor de volkoren producten kiezen. Ze zitten vol vezels en dat geeft niet alleen langer een voldaan gevoel, vezels zorgen er ook voor dat de suikers nauwelijks in het lichaam worden opgenomen. Je suikerspiegel zal daarom ook niet zo snel stijgen. Kies dus voor zilvervliesrijst, volkoren pasta en volkorenbrood.

6. Combineer eiwitten met gezonde vetten
Begin de dag met een goed ontbijt, dat rijk is aan eiwitten (proteïnen) in combinatie met gezonde vetten en groente en fruit. Kies bijvoorbeeld voor yoghurt met walnoten en sinaasappel, een omelet met groente of een groene smoothie. Stel elke maaltijd samen met eiwitten en gezonde vetten om zo je bloedsuikerspiegel langer stabiel te houden. Je hebt dan minder trek tussendoor.

7. Drink niet teveel alcohol
Alcohol wordt niet alleen gemaakt van suiker, het stimuleert je lekkere trek. Je lichaam wil de alcohol zo snel mogelijk weer wegwerken en de moeite die het lichaam daarvoor moet doen, haalt je bloedsuikerspiegel naar beneden. En als die laag is, dan heb je weer trek in eten

8. Drink water met azijn
Als je een snoepdrang voelt aankomen, probeer dan eerst een glas water te drinken. Je kunt er wat citroensap en een theelepel appelazijn in doen. De azijn helpt de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en dat helpt je hongergevoel te onderdrukken.

9. Ga bewegen
Als je trek krijgt in iets lekkers, zorg dan eens voor wat beweging. Ga een stukje wandelen of fietsen. Beweging in de buitenlucht zal je goed doen. Door het bewegen en het zonlicht, maken je hersenen endorfine aan. Dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd, omdat endorfine je een blij gevoel geef en als jij je lekker voelt, heb je ook minder trek om te snoepen.

10. Ga slapen
Als je trek krijgt omdat je moe bent, komt dat omdat je lichaam energie wil halen uit voeding. Ga lekker slapen, dan laad jij je batterijen weer op en als je uitgerust bent zul je minder de behoefte voelen om iets te eten. Overdag kan dat ook in de vorm van een powernap, een dutje van 5 minuten.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here