10 Tips Voor Een Snellere Stofwisseling Om Af Te Vallen

0
2606

Je stofwisseling, ook wel bekend als metabolisme, zorgt ervoor dat je lichaam de voedingsmiddelen (calorieën) die het lichaam binnen krijgt, omzet in energie. Hoeveel calorieën (= energie) je verbrandt, dat is voor elke persoon verschillend. Bij de een werkt de stofwisseling nu eenmaal wat sneller dan bij de ander. Je kunt nu met onze tips je stofwisseling een boost geven, want als je wilt afvallen heeft het versnellen van je metabolisme een toegevoegde waarde.

Metabolisme is een proces

De stofwisseling regelt het proces van aanvoer van bouwstoffen en afvoer van afvalstoffen om hieruit energie te halen. De snelheid van de stofwisseling hangt samen met de hoeveelheid energie die het lichaam verbrandt om te kunnen functioneren. De snelheid verschilt per persoon zoals eerder vermeld. Als de stofwisseling bij iemand trager gaat, kan dit dus echt wel een van de redenen voor overgewicht zijn. Hoe snel calorieën worden omgezet in energie, ligt aan meerdere factoren. Mannen hebben over het algemeen meer spiermassa en een lager vetpercentage. Hierdoor verbruiken zijn sneller energie. Bij jonge mensen vernieuwen de cellen zich sneller. Hiervoor is veel energie nodig, dus ook hier verloopt het stofwisselingsproces een stuk sneller. Lange mensen hebben meer oppervlakte en dus meer energie nodig om zich te verwarmen. We tellen er nog de hormoonhuishouding bij op, want die kan de stofwisseling ook aardig beïnvloeden. Gelukkig kun je er zelf wat aan doen je metabolisme te versnellen.

Voordelen van het versnellen van je stofwisseling

Je stofwisseling naar een hoger tempo upgraden, heeft verschillende voordelen:

  • Je lichaam breekt sneller de voeding af, waardoor het minder snel wordt opgeslagen als lichaamsvet.
  • Overtollige voedingstoffen worden er sneller door afgevoerd, dus ook hier zal het minder worden opgeslagen als vet.
  • Je zult je sneller voldaan voelen, waardoor je niet snel naar nieuwe voeding grijpt.
  • Je krijgt een betere stoelgang: geen opgeblazen gevoel meer!

10 tips voor een snellere stofwisseling

Onze tips zullen je helpen je stofwisseling te versnellen als je ze consequent navolgt en volhoudt. Je hoeft ze niet allemaal te volgen. Kies er ten minste 5 waarmee je al snel resultaat zult boeken.

Tip 1: Ontbijt!

Een goed, stevig ontbijt, liefst voorzien van vezels, zetten je stofwisselingsproces direct na het ontwaken op gang. Je lichaam heeft dan vanaf ’s ochtends vroeg al de tijd om afvalstoffen af te voeren.  

Tip 2: eet met regelmaat

Een langzame stofwisseling ontstaat vaak als het lichaam bang is om honger te lijden. Je kunt je lichaam laten weten dat deze angst er niet hoeft te zijn, als je eet op vaste tijden. Je lichaam stelt zich daar op den duur op in. Het beste is meerdere maaltijden op een dag te eten. Hiermee houd je de stofwisseling goed op gang. Eet dus liever 6 kleine porties per dag in plaats van 3 grote.

Tip 3: eet meer proteïnen (eiwitten)

Je lichaam heeft twee keer zoveel energie nodig om eiwitten te verteren. Ze zijn namelijk moeilijker af te breken dan vet of koolhydraten. Eet in verhouding dus meer eiwitten maar schrap koolhydraten niet helemaal uit je menu. Je voeding moet namelijk wel genoeg bouwstoffen bevatten. Ook je stofwisseling heeft bepaalde vitamines en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. Vlees, vis, gevogelte, melk(producten), kaas en eiwitten bevatten goede dierlijke eiwitten. Brood, granen, peulvruchten (linzen en bonen) en paddenstoelen bevatten veel plantaardige eiwitten.

Tip 4: lekker pikant

Pittig eten geeft ook je metabolisme meer pit, bijvoorbeeld door er wat hete chilipeper aan toe te voegen. In deze hete peper zit capsaicine en dit is een stofje dat je stofwisseling harder aan het werk zet. Het stofje is ook bekend om de ontstekingsremmende werking en daarbij geeft pittig eten je sneller een verzadigd gevoel.

Tip 5: eet veel gezonde groente en fruit

Vitamine B en ijzer zorgen ervoor dat de verwerking van je voeding sneller passeren langs het spijsverteringskanaal. Vitamine B helpt enzymen die op hun beurt weer helpen voeding af te breken. IJzer helpt het bloed zuurstof te vervoeren en dit komt je spieren weer ten goede waardoor zij ook vlotter in staat zijn de voedingstoffen te verbranden. Donkergroene bladgroente bevat doorgaans veel ijzer (raapstelen, spinazie, rucola, artisjok). Banaan, perzik, mango en rozijnen bevatten goede bronnen van vitamine B.

Tip 6: eet vezelrijk

Vezels zijn complexe koolhydraten met een lage calorische waarde, omdat ze slechts voor een gedeelte verteerd worden. Oplosbare vezels helpen je voedsel te transporteren door het lichaam, door bijvoorbeeld de stoelgang te verhogen. Oplosbare vezels zitten in granen, fruit, wortelgroenten en peulvruchten. Onoplosbare vezels kunnen niet verteerd worden, ze helpen het voedsel door je darmen te verplaatsen. Onoplosbare vezels zitten in volkoren granen, noten en zaden en tarwezemelen.

Tip 7: drink veel water

Veel water drinken zorgt ervoor dat je lichaam veel vocht krijgt. Je maag en darmen hebben het water nodig om de voeding te verwerken, maar ook je andere organen functioneren beter op water. IJskoud water stimuleert de stofwisseling beter, omdat het lichaam harder moet werken om weer warm te worden. Alleen, niet iedereen verdraagt het koude water, zeker niet als je een gevoelige maag hebt.

Tip 8: drink groene en witte thee

Groene en witte thee bevatten antioxidanten die helpen bij een versnelde verbranding van vetten. Drink voor het beste resultaat drie tot vier koppen per dag.

Tip 9: drink zwarte koffie

Koffie in de ochtend maakt je snel alert en wakker. Het kan je geheugenfuncties verbeteren én het versnelt je stofwisseling! Koffie moet je wel zwart drinken, want met melk en suiker doe je de werking teniet. Drink na 18.00 geen koffie meer. Je slaapt niet meer goed en een slechte nachtrust werkt in het nadeel van je metabolisme.

Tip 10: Alcohol? Liever niet!

Alcohol ontrekt vocht aan het lichaam en zoals je al in tip 7 hebt kunnen lezen, is vocht heel belangrijk voor de lichaamsprocessen, waaronder ook de stofwisseling. Een tekort aan vocht maakt het ook lastig voor de stoelgang, dus ook hier loopt je metabolisme vertraging op. Drink daarom liever geen alcohol of beperk je alcoholgebruik tot minimaal.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here