10 Tips Waar Je Slimmer Van Wordt

0
2258

Hoe slim jij bent, kun je meten met een IQ test. Toch zegt de uitkomst van een IQ test niet voor honderd procent iets over je intelligentie. Het zegt vooral iets over hoe je de test hebt gedaan. Je IQ is dus geen vaststaand iets. Het enige waar je wel van uit kunt gaan, is de mate in hoeverre jij het talent hebt om (heel erg) slim te worden. Of je dat daadwerkelijk ook wordt, hangt weer af van in hoeverre jij je wilt inzetten om iets met dat talent te doen. Je kunt namelijk wel degelijk je hersenen trainen met om slimmer te worden.

Het brein is vooral in de kinder- en tienertijd volop in ontwikkeling en kan door middel van hersengymnastiek heel efficiënt getraind worden. Kinderen die opgroeien in een stimulerende omgeving waar hun nieuwsgierigheid wordt geprikkeld halen hogere IQ-scores dan kinderen die niet of nauwelijks op een positieve manier worden uitgedaagd.

Ben je de tienerjaren al voorbij, dan kun je toch door veel te oefenen je hersenen alsnog trainen om een intelligenter mens te worden. Wij helpen je daarbij met onze 10 tips:

1. Leef gezond
Net zoals eigenlijk alle organen, hebben ook de hersenen een gezond lichaam nodig om zich volledig en goed te kunnen ontwikkelen. Als je goed voor je lichaam zorgt, krijg je gezonde voedingstoffen binnen en geef je de zenuwcellen (neuronen) in het brein alles wat ze nodig hebben om nieuwe, betere en sterkere verbindingen tussen elkaar te maken. Deze verbindingen heb je nodig om te kunnen denken. Hoe beter de conditie van de verbindingen, hoe sneller je het vermogen hebt om iets te leren, te onthouden en te weten. Roken, overmatig alcohol drinken en overgewicht zijn funest voor een goedwerkend brein.

2. Mediteer dagelijks 10 tot 15 minuten
Mediteren brengt je lichaam en geest in een ruststand. Tijdens rust verstevigen zich de verbindingen tussen de zenuwcellen en kan nieuwe informatie beter in je brein worden opgeslagen. Neem plaats in een rustige, stille en donkere ruimte. Je kunt zittend op een stoel mediteren, maar je kunt er ook even bij gaan liggen op een comfortabele bank of op bed. Neem een gemakkelijke houding aan en doe je ogen 10 tot 15 minuten dicht. Adem rustig in en uit en geef je gedachten deze paar minuten geen aandacht. In het begin zul je daar nog wel even moeite mee hebben, maar als je het dagelijks doet, zul je merken dat het steeds beter gaat.

3. Gezond slaapritme
Gemiddeld hebben je hersenen 7 tot 8 uur slaap nodig. Tijdens je slaap kunnen de zenuwcellen in het brein zich goed herstellen. Dat slapen goed is voor je brein, ligt al erg voor de hand als je bedenkt hoe je hersenen veel meer moeite hebben met functioneren na een slechte nachtrust. Ga als het kan elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta in de ochtend op hetzelfde tijdstip op. Je lichaam gaat hieraan wennen en het zal je minder moeite kosten om in slaap te vallen en wakker te worden.

4. Lees je slim
Verbreed je horizon door het lezen van interessante boeken. Kies uit onderwerpen waar je nieuwsgierig naar bent. Het moet wel leuk zijn om te lezen. Je kunt een interessant onderwerp kiezen of een autobiografie van een bekend (slim!) persoon. Verdiep je in het onderwerp of de persoon. Worden in het boek moeilijke woorden gebruikt. Zoek dan de betekenis van die woorden op.

5. De televisie kan uit
Televisie kijken is niet gezond voor je hersenen. Ze komen door het televisielicht niet tot rust, sterker nog, het licht onttrekt zelfs energie aan het brein. Als je denkt dat televisie kijken ontspant, dan heb je het dus mis waar het je hersenen betreft. Je brein komt wel tot rust als je ’s avonds nog even een avondwandeling maakt, of als je een boek leest of een gezelschapsspel met anderen speelt.

6. Je smartphone kan ook uit
Even voor niemand bereikbaar zijn, daar doe je niet alleen jezelf maar ook je hersenen een groot plezier mee. Zet je smartphone uit als je met volledige concentratie aan iets wilt werken. Als je door een telefoontje of whatsapp uit je concentratie wordt gehaald, hebben je hersenen 5 tot 15 minuten nodig om weer volledig gefocust verder te werken.

7. Doe minder maar doe het wel beter
Pak je taken als het kan liever per stuk aan. Je kunt namelijk beter je aandacht op een taak richten in plaats van op meerdere tegelijk. Als jij je richt op een taak dan kan je brein zich volledig op deze ene taak richten, met als gevolg dat jij er ook sneller en beter in wordt.

8. Vind de juiste balans
Door inspanning af te wisselen met ontspanning vind je de juiste balans voor het ontwikkelen van meer intelligentie. Balans is synoniem voor evenwicht tussen rust en activiteit. Zoek ook de balans tussen moeilijke, uitdagende taken en makkelijke taken.

9. Omring je met intelligente mensen
Zoek in je omgeving naar mensen je nieuwsgierigheid wekken en loop daarbij niet weg van mensen die er totaal andere opvattingen op nahouden dan jij. Het is juist heel interessant om te luisteren naar de argumenten van mensen waar jij het in eerste instantie helemaal niet mee eens bent. Ga niet in discussie, maar hoor het aan en denk er eens over na. Ga op zoek naar mensen met vergelijkbare interesses waarmee jij je kennis verrijkt en kunt delen.

10. Ontdek de wereld
Bezoek een museum of maak een verre reis. Ga je horizon letterlijk verbreden. Doe iets wat je normaal niet zou doen. Leer mensen met een totaal andere cultuur kennen door ze op te zoeken. Als je iets totaal anders doet dan wat je gewend bent, prikkel je het brein en dwing het nieuwe verbindingen te maken.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here