10 Tips Om De Kalmte Te Bewaren Tijdens Een Conflict

0
3410

Het leven bestaat niet alleen uit rozengeur en maneschijn. Conflicten horen er nu eenmaal bij. Nu hoeft een conflict niet direct iets negatiefs te betekenen. Een conflict kan namelijk ook voor helderheid en duidelijkheid zorgen. Maar hoe zorg je dat je emoties niet de overhand krijgen en dat je de kalmte bewaart? Wij hebben hier 10 tips voor jou om rustig te blijven.

  1. Tot 10 tellen

We beginnen met meest voor de hand liggende tip, want het heeft al veel mensen geholpen om tot 10 te tellen om tijdens een conflict kalm te blijven. Wat ook helpt is jezelf op een andere plek (ver weg) te fantaseren. Het is een strategie die ze ook wel self-distancing noemen: afstand nemen van jezelf. Het schijnt nog beter te werken dan het tot 10 tellen, aldus wetenschappelijk onderzoeker Brad Bushman.

 Ben je verzeild geraakt in een conflict of betreft het een irritatie?

Denk eens in alle rust na over het conflict. Maakt het je echt boos of voel je alleen een (lichte) irritatie? Als je met afstand kunt kijken naar het probleem, sta je er iets neutraler tegenover en kun je het rustiger oplossen.

  1. Kies niet voor een slachtofferrol

Een conflict met iemand hebben, voelt vaak als een bedreiging. Jouw wensen en/of belangen worden immers door de ander niet gerespecteerd. Het voelt alsof de ander macht over je uitoefent en jij een verliezer bent. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar zorg ervoor dat je jezelf niet in een slachtofferrol plaatst. Ben je het ergens niet mee eens, dan is dat je goed recht. Je bent vrij om je eigen beslissingen te nemen. Onderhandel over een oplossing of geef je grens aan en zeg gewoon ‘nee’.

  1. Verplaats je in de ander

We hebben allemaal onze persoonlijke meningen en gedragingen. Het kan dus zo zijn dat de ander anders tegen iets aankijkt dan hoe jij het ziet. Bij een conflict houden we hier niet altijd rekening mee. Bekijk de situatie dus ook eens van de kant van de ander. Een verschil van mening of zienswijze hoeft niet altijd een conflict te zijn.

  1. Wees concreet

Als je het ergens niet mee eens bent, bereik je meer door precies aan te geven waarmee je het niet eens bent. Wees concreet en geef aan wat je nu precies van die ander wilt of verwacht. Haal er geen dingen bij die niet relevant zijn. (Jij bent altijd zo.. jij doet altijd zo…) Daar bereik je namelijk niets mee. Wees duidelijk en begin je zin met ‘ik’. Voorbeeld: ‘ik zou het fijn vinden als jij vandaag de boodschappen haalt’.

 Geef op tijd aan dat er iets je niet lekker zit

Het is niet makkelijk iemand aan te spreken over een situatie die ons niet lekker zit. Het liefst stellen we dat zo lang mogelijk uit. Als iemand ons bijvoorbeeld gekwetst heeft, is dat moeilijk om bij de ander aan te geven. Helaas zorgt uitstel van het te bespreken alleen maar voor meer onbegrip en irritatie. Vertel daarom wat je dwars zit voordat de spanning te hoog oploopt.

  1. Van kritiek kun je leren

Kritiek kan hard aankomen, en meestal is kritiek niet op jou als persoon gericht maar op je gedrag. Van goede kritiek kun je leren. Iedereen heeft positieve en negatieve kanten. Als iemand jou wijst op je negatieve kant, kun je daar profijt uit halen door er iets van te leren.

  1. Praat in de wij-vorm

Als je lijnrecht tegenover elkaar staat, heb je de neiging in de ik- en jij vorm te praten. Zo komt het conflict echter niet snel tot een oplossing. Als je in de wij-vorm praat, zul je merken dat de oplossing sneller dichterbij komt. Hoe kunnen ‘wij’ dit conflict nu eens oplossen?

 9. Laat je gevoelens zien

Niet iedereen vind het gemakkelijk zijn gevoelens te tonen. Vaak is dat uit angst nog meer gekwetst te worden. Toch kan het in je voordeel werken. Door je gevoelens te tonen en naar de ander te luisteren, kan het conflict eerder opgelost worden. Het voelt heel naar om ruzie met je te hebben. Hoe kunnen we dit samen oplossen?

 10.  Zelfkennis

Zelfkennis is een goed instrument om een woedeaanval bij een conflict te voorkomen. Hoe zit jij in elkaar? Is het de gewoonte dat je uit je vel barst als je geen gelijk krijgt of barst je eerder in tranen uit? Als je weet hoe je tijdens een conflict zult reageren, kun je er van tevoren voor kiezen om anders te reageren. Zeg tegen jezelf: ik word niet boos, maar beheers mij en blijf kalm of: ik ga niet huilen maar ga op een rustige manier een gesprek aan.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here