10 Tips Voor Meer Wilskracht Om Je Doelen Te Bereiken

0
1060

Wilskracht is het vermogen om jezelf ertoe te zetten een doel dat je zelf voor ogen hebt ook daadwerkelijk te bereiken. Je zet alle zeilen bij en gaat door waar anderen al hebben afgehaakt. Soms worden doelen helaas niet gehaald, maar het heeft niet aan een gebrek aan wilskracht gelegen. Heel veel mensen hebben het gevoel dat ze weinig of geen wilskracht hebben. Ze hebben het idee dat ze bepaalde doelen gewoonweg niet kunnen bereiken wegens een gebrek aan (voldoende) wilskracht. Maar het is helemaal niet iets unieks, iedereen worstelt wel eens met zijn of haar eigen wilskracht. Gelukkig hebben we hier 10 tips die jou kunnen helpen toch dat voornemen of doel met extra wilskracht op te pakken en trouw te blijven tot je uiteindelijk zult slagen in wat je zo graag wilt bereiken.

Tip 1: Zie alles van de positieve kant
Blijf te allen tijde optimistisch, onder alle omstandigheden. Als je denkt ‘het lukt me (toch) niet’, dan saboteer je jezelf meteen al met je eigen negatieve gedachten. Verander de gedachte in: ‘hoe gaat me dit wel lukken, wat kan ik doen of regelen om dit te laten slagen? Als het ontbreekt aan iets, wat heb ik nodig om het aan te vullen.’Als je de zaken van een positieve kant benadert, dienen oplossingen zich als vanzelf aan. Probeer het maar eens!

Tip 2: Risico’s nemen hoort erbij
We worden in ons leven nog wel eens uitgedaagd om keuzes te maken. Je kunt kiezen voor de makkelijke weg of je kunt iets leren van de uitdaging en daar het risico van op de koop toe nemen. Angst speelt een belangrijke rol om risico’s uit de weg te gaan. Je kunt van alles bedenken wat er allemaal mis kan gaan. Je kunt je gedachten ook omdraaien en bedenken wat er allemaal goed kan gaan. Laat angst niet je raadgever zijn, maar durf risico’s te nemen. Gaat er toch iets fout? Dan heb je er in ieder geval iets van geleerd. Door fouten leer je meer en wordt je dus ook nog eens wijzer.

Tip 3: Oefen je innerlijke kracht
Is er op dit moment een probleem waar je mee worstelt? Zie het probleem in gedachten voor je en ga af op je gevoel. Geef vanuit je hart grenzen aan het probleem. Is het een probleem met een andere persoon? Zeg tegen jezelf dat die ander je er verder niet meer mee kan raken. Zo blijf je bij jezelf. Dit kun je oefenen, ook met andere probleemsituaties werkt dit goed. Naarmate je dit oefent, hoe beter het zal werken. Je zult merken dat je hiermee je steeds beter kunt beschermen en je zult jezelf veiliger voelen. Loop niet weg voor problemen, maar zie vanuit je hart hoe je ze kunt oplossen. Aangezien je vanuit jezelf je steeds beter beschermt voelt, zul je ook beter in staat zijn de ander te benaderen en het probleem te bespreken om uiteindelijk het conflict op te lossen. Jouw innerlijke kracht zal ook door de ander niet onopgemerkt blijven en je zult hierdoor minder in conflictsituaties terecht komen omdat je grenzen voelbaar worden, niet alleen voor jezelf maar ook voor de ander.

Tip 4: Adem in, adem uit
Denk een moment aan je ademhaling en adem een paar rustig in en weer uit. Je zult opmerken dat het je een stuk rustiger maakt. Als je plotseling te maken krijgt met een stresssituatie is het een heel eenvoudige manier om de rust weer even terug te vinden. Als je rustig bent, zal je wilskracht daarmee weer een stukje toenemen.

Tip 5: Sta open voor nieuwe uitdagingen
Probeer eens iets nieuws, iets wat je normaal niet zou doen, durven, bedenken. Wie weet komt er wel iets heel leuks uit voort en heb je straks die geweldige baan te pakken of een te gekke partner. Wie niet waagt, wie niet wint! Nieuwe uitdagingen aangaan levert nieuwe ervaringen op, waaruit je veel kunt leren en ook weer wijzer van wordt.

Tip 6: Het gras is niet groener bij de buren
Jaloezie is een gemoedstoestand waarbij je jezelf vergelijkt met een ander en denkt dat de ander het beter heeft of iets heeft dat jij graag zou willen hebben. Buiten het feit dat dit jou onnodig veel energie kost, heeft het geen enkele zin om jezelf met een ander te vergelijken, omdat je daar domweg niet veel mee opschiet. Het gras lijkt groener bij de buren, maar is dat wel zo? Bekommer je liever om jezelf en door bij jezelf te blijven en verantwoordelijkheid en leiding over jezelf te nemen. Dan hoef jij je niet (meer) met anderen te vergelijken om die ander op een voetstuk te plaatsen en jezelf naar beneden te halen. Dat doet jaloezie namelijk met je! Gooi je jaloezie daarom gauw overboord en haal liever het beste uit jezelf.

Tip 7: Focus!
Als jij een verandering in je leven wilt aanbrengen of een bepaald doel wilt bereiken, zijn het vaak belemmerende gedachten en twijfels die je streven behoorlijk kunnen dwarsbomen. Je kunt de strijd met deze obstakels echter overwinnen als je je aandacht scherp op je doel weet te houden. Houd je focus dus scherp op het doel en concentreer je met aandacht op alles wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Laat je hierbij niet afleiden door externe prikkels of negatieve gedachten. Je kunt deze weren door visualisatie van het doel dat je voor ogen hebt. Maak een goede planning van alles wat gedaan moet worden om je doel te bereiken en houd je hier ook aan. Blijf positief en maak gebruik van alle tips die we je hier geven.

Tip 8: Neem je eigen verantwoordelijkheid
Neem je eigen verantwoordelijkheid over je leven. Wanneer je niet tevreden bent over je leven is het belangrijk dat daar zelf verandering in brengt. Leg het probleem bij jezelf. Wat kun jij hier aan doen? Een probleem verdwijnt niet door er over te klagen. Zelfmedelijden helpt ook niet. Accepteer de situatie en ga aan de slag als je deze situatie wilt veranderen. Zelf je verantwoordelijkheid nemen, doet het zelfrespect groeien. Als dat van binnenuit groeit, wordt dan van buitenaf voelbaar. Anderen zullen jou daar ook meer door respecteren.

Tip 9: Stappenplan
Stel eisen aan jezelf, ze helpen je namelijk om sneller bij je doel te komen. Maak een planning waar je jezelf toegewijd aan houdt. De planning moet uit logische stappen bestaan. Maak die stappen zo klein mogelijk, zodat het doel bij elke stap makkelijk haalbaar wordt.

Tip 10: Geloof in jezelf
Durf in jezelf te geloven. Hoe meer je in jezelf gelooft, des te minder zul je worden tegengehouden door twijfel, angst en onzekerheid. Schat jezelf iets hoger in. Excuseer je niet bij een compliment. We zijn snel geneigd een compliment een beetje weg te wuiven en minder waardevol te maken. Accepteer die complimenten en beantwoord ze liever met: ‘Ja, dat heb ik goed gedaan, daar ben ik echt trots op.’ Bewijs aan jezelf dat je waardevol bent en doe dingen zonder dat je jouw twijfels laat weerhouden. Je kunt die twijfels overwinnen door je goed voor te bereiden op wat je wilt doen. Neem alle complimenten dankbaar in ontvangst en gebruik ze om je eigenwaarde te versterken. En krijg je onverhoopt eens kritiek, zie dat dan als verbeterpunt om het de volgende keer anders of beter te doen.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here