10 Tips Voor Meer Balans Tussen Werk En Privé In Je Leven

0
1998

Plof jij na je werkdag uitgeput neer op de bank en voel je jezelf totaal uitgeblust? Met deze tien tips creëer jij een betere balans tussen het werk en je privéleven.

Werk jij om te leven of leef jij om te werken?

Ben jij iemand die succesvol is op de werkvloer en kun je dat prima combineren met je vrije tijd waarin je lekker kunt sporten, veel vrienden om je heen hebt, geniet van het weekend en de ballen in het huishouden ook nog weet hoog te houden? Gefeliciteerd! Dan heb jij blijkbaar de juiste balans weten te vinden. Of gaat het bij jou toch anders? Kom je dagelijks doodmoe naar huis en heb je geen enkele puf om de deur uit te gaan, laat staan de sportschool te bezoeken? Dan wordt het tijd dat je het roer gaat omgooien. Met deze tien tips helpen wij je een heel eind op weg.

Verschil tussen werk en privé

Een balans tussen werk en privé, daar draait het allemaal om. Als die balans er niet is, heeft dat meestal te maken met een gebrek aan vrije tijd en specifieker een gebrek aan energie om die vrije tijd op een zinvolle manier invulling te geven. De kunst is dus om je energie te verdelen en je tijd slimmer in te delen, meer van het leven te genieten en een betere manier vinden om je energie op te laden. Dit zijn vaardigheden die je kunt leren.

Tip 1: Inventariseer je prioriteiten

Waarschijnlijk vind je het allemaal even belangrijk: je werk goed doen, je relaties goed onderhouden, je vrije tijd goed besteden en ook nog eens een leuke partner en ouder zijn. Overal stop je energie in, maar op den duur breekt het je op. De batterijen zijn leeg en je voelt je futloos. Tijd om ze op te laden heb je niet, want daar is nog het werk dat gedaan moet worden. Na je werk ben ze zo moe dat je lust verloren is om nog iets te ondernemen. Je hebt er geen fut meer voor.

Het wordt tijd om prioriteiten te stellen. Een schema is een overzichtelijk systeem dat veel inzicht geeft over je persoonlijke situatie.

Denk na over wat je allemaal belangrijk vindt in het leven. Wees bloedserieus en eerlijk naar jezelf. Het gaat niet om waarden en wat eigenlijk zou moeten, het draait hier om jouw geluk. Waar wordt jij blij van, wat geeft jou energie?

Neem een groot blad en verdeel hem in vijf kolommen.

In de eerste kolom schrijf je op wat je belangrijk vindt. Dat kan je werk zijn bijvoorbeeld, maar je vindt je werk saai geworden, een routineklus waar geen uitdaging meer in zit. Wat doe je op dit moment hieraan? Ben je aan het netwerken? Noteer het in de tweede kolom. Schrijf in de volgende kolommen hoeveel tijd, geld en energie je in het netwerken of andere oplossingsgerichte bezigheden stopt. Krijg je er nieuwe energie van of heb je helemaal geen tijd om met oplossingen bezig te zijn, omdat je werk je zoveel energie kost, dat er niets meer overblijft om op zoek te gaan naar passende oplossingen. Dan zit er een kloof tussen de waarde ‘leuker werk vinden’ en de situatie waarin je jezelf nu bevindt. Dit kun je bijvoorbeeld oplossen door wat vrije dagen op te nemen om even uit te rusten en met een uitgerust hoofd nieuwe, betere oplossingsgerichte strategieën te bedenken.

Tip 2: Verdeel je energie

Je hebt maar tot een bepaalde mate energie. Als je er een nieuwe verplichting bij komt, dan zul je daar een andere energievreter plaats voor moeten maken. Je moet in dat geval er dus eentje kunnen schrappen.

Tip 3: Gebruik je pauzes voor wat het zijn

Een pauze is een onderbreking van je werkzaamheden. Ze zijn bedoeld om je even op iets anders te focussen, zodat je erna weer fris en fruitig verder met je werkzaamheden kunt gaan. Veel mensen maken nog ‘snel even iets af’ in hun pauze. Een pauze wordt beter benut als je hem gebruikt om je even te ontspannen. Loop even van je werkplek weg om iets anders te doen. Laat wat je bezighoudt even los en je zult merken dat je na een echte pauze ineens weer creatief wordt en met een helder hoofd weer aan de slag kunt gaan. Heb je te maken met een lastig probleem waar je maar geen oplossing voor kunt bedenken? Laat het gewoon even los. Ga even een wandelingetje maken of een leuk gesprek met een vriendin voeren. Het werkt echt om even afstand te nemen, zodat je erna weer met de beste frisse ideeën komt.

Tip 4: Leuke activiteiten doen om je op te laden

Leuke activiteiten geven je energie. Reserveer in je agenda daarom de ruimte om leuke dingen te doen. Ga met een vriendin een avondje naar de sauna of bioscoop. Huur een oppas in om samen met je partner lekker uit eten te gaan. Zorg voor voldoende ontspannende activiteiten in je vrije tijd. De boog kan niet altijd gespannen staan. Met leuke activiteiten laad jij je energie weer op.

Tip 5: Take it easy, oftewel: neem de tijd

We zijn altijd druk, druk, druk en hebben eigenlijk te kort tijd voor alles: we werken even snel het ontbijt, lunch of avondeten naar binnen en weer door te sjezen naar de volgende afspraak. Stop hiermee. Sta een half uurtje eerder op om rustig de dag te beginnen. Plan je afspraken niet zo strak op elkaar. Geniet van de rust en verban onzinnige stressmomenten uit je leven.

Tip 6: Plannen en organiseren

Om je energie beter te verdelen, kun je handig gebruik maken van een planner om dingen te organiseren. Heb je kinderen en werk je buitenshuis? Onderhandel met je baas of je ook een aantal uren thuis kunt werken, dan kun je de werktijd zo indelen dat het beter voegt. Onderhandel met het gezin, wie bepaalde huishoudelijke taken op zich neemt.

Tip 7: Ga een leuke opleiding doen

Steek energie in een leuke opleiding waar je verder mee komt. Als je op dit moment geen werk hebt, is het hoe dan ook slim om een opleiding te volgen. Het vult het gat in je CV, het helpt je verder jezelf te ontplooien en het laat zien dat je gemotiveerd bent.

Tip 8: Liever assertiever

Zeg vaker nee. Heb je daar moeite mee? Oefen dan met kleine, niet zo belangrijke situaties en ontwikkel zo deze vaardigheid. Er zijn ook leuke (online) assertiviteitstrainingen te doen.

Tip 9: Sluit minder snel compromissen

Sommigen mensen vinden dat ze een klus af moeten hebben, zeker als het werk gerelateerd is. Maar het zou niet zo moeten zijn, dat het volbrengen van die klus ervoor zorgt dat je ’s avonds uitgeput op de bank stort en te moe bent om nog iets leuks voor jezelf te doen. Zeker als dat vaker voor komt, wordt het tijd om voor jezelf op te komen en dan is die klus maar eens niet op tijd af. Hetzelfde geldt voor klusjes waar je vaak gevraagd wordt door familie of vrienden, omdat jij zo heerlijk handig bent. Zie tip 8.

Tip 10: Breng kleine veranderingen aan

Breng in je werk, thuis en je omgeving kleine veranderingen aan waarbij je jezelf prettiger voelt. Ga in de pauze bijvoorbeeld naar huis om te lunchen. Kies een avond in de week voor een avondje helemaal voor jezelf. Vraag een vriend of vriendin om wekelijks een strandwandeling te maken. Kies voor leuke veranderingen die jou een blij mens maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here