In Deze 10 Stappen Afvallen Met Mindful Eten

0
1391

Onze drukke agenda’s doen ons vaak vergeten aandacht te geven aan dingen die er echt toe doen. Zo is dat ook met eten. We eten vaak snel even tussen de afspraken door, zonder op te merken wat we allemaal naar binnen werken. Je weet vaak aan het einde van de dag niet eens wat je nu precies allemaal hebt gegeten. Dit kan een van de oorzaken zijn, waarom de kilo’s er bij jou onopgemerkt zijn aangevlogen.

Wat is mindful eten?
Mindful eten is eten met toegewijde aandacht en je er helemaal bewust van zijn wat je eet: waar komt het vandaan, hoe ziet het er uit, hoe proeft het. Het is ook het begrijpen wat en waarom je lichaam iets nodig heeft om je gezond te voelen. Je begrijpt het als je goed naar je lichaam luistert.

Mindful eten en afslanken
Je bent waarschijnlijk aangekomen, omdat je jezelf slechte eetgewoonten hebt aangeleerd. Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je eet wat je eet? Klopt het dat je bepaalde dingen eet uit gewoonte, uit verveling of vanwege stress? Als je jarenlang jezelf onbewust hebt gevoed met bepaalde levensmiddelen uit gewoonte en niet voldoende kennis hebt over voedingsstoffen en de juiste voedingsmiddelen, kan dat de reden van je overgewicht zijn. Een dieet is een traditionele manier om gewicht te verliezen, maar het blijkt voor velen een ongewenst jojo effect te bewerkstelligen. Met een dieet los je namelijk niet de oorzaak van het gewichtsprobleem op. Je pakt er alleen de symptomen mee aan. Je kunt alleen slagen in een definitief gewichtsverlies als je hier je leef- en eetgewoonten op aanpast. Met behulp van mindful eten lukt het je om blijvend af te vallen. Je leert je eetpatronen herkennen en je krijgt inzicht in alle bewuste en onbewuste redenen die je hebt om iets te eten. Mindful eten helpt je van de drang af om ongezonde dingen te eten. Je hoeft jezelf niet uit te hongeren, maar je zult wel goed moeten leren luisteren naar je lichaam. Je leert steeds beter genieten van wat er is en daar tevreden mee te zijn. Je zult ook vanzelf minder calorieën tot je nemen, omdat je lichaam aangeeft dat je voldoende hebt gegeten. Minder calorieën eten leidt op termijn tot gewichtsafname.

Weten waarom je eet
Vroeger werd gegeten op momenten dat het lichaam een seintje gaf dat het honger had. Men ging er dan op uit om te jagen op voedsel. Tegenwoordig hoeven wij er niet meer op uit om op ons eten te jagen. Het is overal en altijd verkrijgbaar. We hoeven er niets voor te doen. We eten vooral omdat we verslaafd zijn geraakt aan suiker. Producenten weten dat en spelen daar handig op in. We houden niet op met eten als we voldaan zijn. Een vol gevoel geeft een voldaan gevoel. Het lichaam heeft echter grote moeite de hoeveelheden die we naar binnen werken weer te verteren en te verbranden. Vaak eten we uit verveling of uit stress of verdriet. We gebruiken voeding om emoties te onderdrukken. Als je meer eet dan je (makkelijk) kunt verbranden, kom je aan in gewicht. Gezond eten hoeft niet te betekenen dat het niet lekker is of (te) weinig. Als je gezond wilt eten, is het belangrijk om te weten waarom je eet. Je eet om actief te kunnen zijn, om je hersenen goed te laten functioneren, om je goed, gezond en fit te voelen. Je leert dit vanzelf als je start met mindful eten.

 In 10 stappen (leren) mindful eten:

  1. Weten wat je eet, begint met informatie inwinnen over de producten die je op je bord hebt liggen. Als je weet hoe het is gekweekt, gemaakt of geproduceerd en door wie, dan krijg je vanzelf meer waardering voor de producten die op je bord liggen.
  2. Kook zelf. Maak zelf je eten klaar. Je weet dan precies welke ingrediënten zijn gebruikt en je hebt daar zelf keuze in.
  3. Dek de tafel netjes en gebruik het mooiste servies in huis. Zet een kaarsje aan. Doe dit ook als je in je eentje eet.
  4. Eet alleen als je echt honger hebt, niet tussendoor, uit verveling of een andere emotie.
  5. Schep niet teveel eten op je bord. Kies voor een portie die net iets minder is dan je normaal zou eten. Je kunt later eventueel altijd nog iets meer op je bord scheppen.
  6. Sluit voordat je begint te eten even je ogen en adem drie keer diep in en uit. Je kunt ook eventueel dankbaarheid tonen voor het eten, als je zelf niet hebt gekookt kun je dankbaarheid tonen voor degene die het voor je heeft klaargemaakt.
  7. Zorg dat je tijdens het eten niet kunt worden afgeleid door bijvoorbeeld een televisie, telefoon, Ipad et cetera. Eet in stilte. Als je eet met anderen, probeer dan minder te praten. Je kunt je eten pas goed proeven als je er niet bij wordt afgeleid.
  8. Gebruik tijdens het eten al je zintuigen. Hoe ziet het eten er uit? Raak het aan met je handen. Neem de geuren in je op. Neem kleine hapjes en kauw meerdere keren, zodat je het goed proeft. Volg het eten in je mond terwijl je er op kauwt. Slik het eten bewust door.
  9. Het kauwen is heel belangrijk tijdens het eten. Het bevordert een goede spijsvertering. Op deze manier wordt het voor je spijsverteringsysteem ook makkelijker om alle voedingstoffen uit het eten te halen. Langer kauwen zorgt ook voor een snellere verzadiging. Dit heeft tot gevolg dat je minder eet en beter luistert naar je lichaam wat en hoeveel het nodig heeft.
  10. Stop met eten net voordat je helemaal vol zit. Wacht dus niet totdat je helemaal vol zit, want op dat moment heb je eigenlijk al teveel gegeten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here