10 Snelle Motivatie Tips Om Af Te Vallen

0
1864

Motivatie is het grote toverwoord als het gaat om succesvol af te vallen en dit gewicht te behouden. Tijdens je afvalpoging zul je namelijk steeds weer op de proef gesteld worden, hoe het staat met je wilskracht, daadkracht, vastbeslotenheid en doorzettingsvermogen. Als het je ontbreekt aan motivatie, is het afslanken in principe al een verloren zaak. Daarom geven wij jou hier 10 snel toepasbare tips om direct aan de slag te gaan en je motivatie (telkens weer) een boost te geven.

Tip 1: Kook afgepaste porties

Eet met mate en kook dus ook niet teveel. Zo voorkom je het risico toch teveel eten op je bord te scheppen. Kook gezond en weeg je maaltijd per portie af. Als je minder eet, gaat je lichaam daar vanzelf aan wennen. Op den duur zul je sneller vol zitten van een kleinere maaltijd. Zorg wel voor gevarieerde, gezonde maaltijden met voldoende voedingstoffen.

Tip 2: Serveer je maaltijd op een kleiner bord

Op een kleiner bord kun je minder voedsel opscheppen. Het zorgt ervoor dat je minder eet. Hetzelfde geldt voor een kleiner glas. Uit een kleiner glas drink je minder. Ga aan tafel zitten en zorg voor rust en harmonie. In een rustige ruimte krijgt het eten meer aandacht. Proef elke hap en leg af en toe je mes en vork tussen de happen neer. Zorg dat je aan een mooi gedekte tafel zit, dan neem je vanzelf meer tijd voor je maaltijd.

Tip 3: Maak een moodboard

Snuffel door modemagazines en knip de mode uit die jij graag met een maatje minder zou willen dragen. Plak ze op een groot vel en hang deze op in je slaapkamer of (in de buurt van) de badkamer, zodat je er elke ochtend even naar kunt kijken. Zeg elke keer als je het moodboard ziet tegen jezelf: ‘dit gaat me lukken, ik ga in deze kleding passen’.

Tip 4: Beweeg daar waar het kan

Maak gebruik van elke gelegenheid om even in beweging te komen. Maak een wandeling in je lunchpauze, ga lopend je boodschappen doen, loop even naar die collega in plaats van hem een mailtje te sturen, neem de trap in plaats van de lift. Kortom, er doen zich vele momenten op een dag voor waar je beweging uit kunt halen. Maak hier een gewoonte van en de keuze voor beweging gaat op den duur vanzelf zonder dat je er nog bij na hoeft te denken.

Tip 5: Trek een te klein geworden kledingstuk aan

Trek een kledingstuk aan dat op dit moment te krap is, een badpak is nog confronterender. Maak er een foto van en kopieer hem een aantal keer. Plak een foto op alle plaatsen waar verleidingen loeren om ongezond te snacken: de koelkast, de droppot, de koekjestrommel, keukenkast. Kijk eerst even naar de foto voordat je toegeeft aan je eetbui. Wedden dat je jezelf toch liever bedenkt?

Tip 6: Zoek een sportmaatje

Zoek een sport uit die bij jou past, anders houd je het niet lang vol. Je kunt ook een aantal proeflessen nemen om sporten met elkaar te vergelijken. Die sportmomenten heb je dan al in de pocket. Een sportmaatje helpt je bij je motivatie als je een keer over de streep moet worden gehaald.

Tip 7: Zoek lotgenoten

Je bent vast niet de enige die wat kilootjes kwijt wil. Zoek lotgenoten en spreek regelmatig met elkaar af om elkaar te motiveren en een hart onder de riem te steken op momenten, dat het even minder gaat.

Tip 8: Zoek afleiding

Als je trek voelt opkomen, is afleiding het beste om je van een eetbui te behoeden. Bel een vriendin op of loop even een rondje om, ga onder de douche staan (hier kun je niets eten), zoek contact met één van je lotgenoten of kijk weer even naar de foto van tip 5. Is het avond, duik dan lekker met een goed boek onder de wol.

Tip 9: Water voor noodgevallen

Heb je honger, drink dan eerst een groot glas water. Vaak gaat het hongergevoel daarmee wel weer weg. Drink voor elke maaltijd ook een glas water om sneller een voldaan gevoel te krijgen.

Tip 10: Beloon jezelf

Beloon jezelf voor elke (halve) kilo die je bent kwijtgeraakt. Kies voor een beloning die je nog meer laat stralen, bijvoorbeeld een massage, een behandeling bij de kapper of schoonheidsspecialiste. Dit motiveert je nog meer je doel te bereiken.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here