10 Redenen Waarom Iedereen Zou Moeten Starten Mediteren

0
1336

Mediteren brengt rust in je leven op vele gebieden: je lichaam, emoties, welzijn, contact met anderen. Ontwikkel vaardigheden waar je happy van wordt, simpel door te mediteren.

Mediteren, waar doe je het eigenlijk voor? Het brengt lichaam, ziel en geest in balans, maar dat klinkt zo zweverig. Veel interessanter wordt het als je meditatie omschrijft als een hulpmiddel om je geest te kalmeren, je gedachten en gevoelens los te laten om een hogere staat van bewustzijn te verkrijgen, een innerlijke rust te verkrijgen en ja, gewoon helemaal gelukkig met jezelf zijn. En het mooiste is: het kost helemaal niets, hooguit wat tijd. Je kunt het gewoon in je eigen omgeving doen en je hebt eigenlijk bijna niets erbij nodig. Bijna, want het is wel fijn als je een rustige plek hebt en lekker comfortabel zittende kleding draagt.

We zetten de voordelen van mediteren voor je op een rijtje:

Reden 1: Emotionele balans

Regelmatig mediteren, zorgt voor een emotionele balans. Mensen die dagelijks mediteren, ervaren een kalmerende werking en worden door gebeurtenissen niet snel overrompeld en uit het veld geslagen. Zij kunnen gedachten en emoties bij deze gebeurtenissen laten komen, maar ook weer laten gaan. Het maakt de randjes van de gebeurtenissen minder scherp, om het zo maar te stellen. Door te mediteren ontwikkel je het vermogen om vervelende gebeurtenissen makkelijker naast je neer te leggen. Zo raak je beter in emotioneel balans, ook als je niet aan het mediteren bent.

Reden 2: Aandacht trainen

Met mediteren kun je gedachten sturen. Je kunt bewuster kiezen voor gedachten die effectief zijn en een positiever effect voor je brengen. Als je jouw aandacht traint, zul je op den duur minder energie aan gedachten besteden die een belemmering voor je vormen. Negatieve gedachten of piekeren, kun je daarmee voorkomen of met aandacht wegsturen.

Reden 3: Wijsheid en inzicht

Mediteren maakt je bewust van wat je voelt, je gedachten en het effect van je gedachten op je emoties en daaruit voortvloeiend gedrag. Het geeft je inzicht in jouw gedrag, maar ook in het gedrag van anderen. Door het inzicht wat je via het mediteren verkrijgt, zul je ook in staat zijn om betere, voor jou effectievere keuzes te maken.

Reden 4: Meer sympathie en compassie

Door regelmatig te mediteren, leer jij jezelf beter te accepteren. Je gevoelens, gedachten en gedrag zijn oké. Een volledige acceptatie van jezelf leidt vanzelf tot acceptatie van de ander en andermans gevoelens en gedachten. Het laat het oordelen van die ander los. Mediteren zorgt op deze manier voor meer sympathie en medeleven voor anderen.

Reden 5: Hersenen sneller laten werken

Met mediteren kunnen we onze hersenen sneller laten werken. Door te mediteren kun je afleidende informatie buiten sluiten zodat je de relevante informatie sneller op kunt nemen. Op deze manier kunnen mediterende mensen sneller nieuwe informatie onthouden en vervolgens toepassen.

Reden 6: Minder pijn bij chronische pijnklachten

Pijnstillers zijn niet altijd voldoende op chronische pijn te verminderen. Meditatie is echter een bewezen methode waarmee je zelf je pijn kunt verlichten. De pijn kan door meditatie als minder intensief worden ervaren. Mediteren kan je helpen met je pijnklachten beter om te gaan. Zo helpt mediteren niet alleen bij chronische pijnklachten, maar ook bij angst, depressie en dwangmatige handelingen.

Reden 7: Mediteren stimuleert de creativiteit

Mediteren helpt je om je creativiteit terug te vinden. We worden allemaal geboren met ontzettend veel fantasie en als kind zijn we zorgeloos creatief ondernemend, maar in de loop der jaren neemt dat af. Uit onderzoek is gebleken dat het wel of niet creatief zijn, vooral iets is wat wij ons aanpraten. Creatieve mensen vinden zichzelf creatief, terwijl niet-creatieve mensen zichzelf voorhouden niet creatief te zijn. Ontspannen en het meer in het hier en nu leven, laat de creativiteit weer opborrelen. In een moment van rust komen creatieve gedachten vanzelf bij ons terecht. Daarom haalt mediteren je creatieve kant weer naar boven. Mediteren heft namelijk de blokkade op van rationele gedachten waarbij je jezelf wijs maakt dat je iets niet kunt.

Reden 8: Meer geduld en innerlijke rust

Mediteren is geen haastklus. Je kunt niet even ‘snel ‘ 5 minuutjes mediteren. Het vergt een bepaalde discipline. Je zult dus enige tijd moeten oefenen met geduld, discipline en uithoudingsvermogen om het mediteren zo onder de knie te krijgen, dat het helemaal geen moeite meer kost om een paar minuten helemaal stil te worden en een heerlijke innerlijke rust te ervaren. Dan heb je geleerd meer geduld op te brengen en dat zal niet alleen op het gebied van mediteren zijn vruchten afwerpen.

Reden 9: Multitasken

Als je alle voorgaande redenen hebt gelezen, zul je begrijpen dat mediteren stress verlagend werkt. Je kunt gedachten laten komen en gaan, ook negatieve. Je oefent met geduld, discipline en uithoudingsvermogen. Dit zijn de beste ingrediënten om je te focussen. Minder stress en een betere focus helpen je beter je werk te plannen en te multitasken.

Reden 10: Loslaten

Het vasthouden aan gedachten, gebeurtenissen en gevoelens kunnen je erg depressief maken. Als je niet kunt loslaten, maak je jezelf op den duur ziek. Loslaten is het laten gaan van je zorgen uit het verleden en leven in het hier en nu. Mediteren is een geweldig instrument om je gedachten in het hier en nu te brengen. Lees reden 1 tot en met 4 nog eens door, dan begrijp je dat je vaardigheden met mediteren ontwikkeld, waarmee jij ook kunt leren loslaten. Loslaten van al je lasten zorgt ervoor dat je energie aan andere dingen kunt besteden en geeft je leven een positieve wending.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here