10 Indicaties Waaruit Blijkt Dat Je Werkdruk Te Hoog Is

0
2286

Volgens de FNV heeft 1 op de 3 werknemers last van een hoge werkdruk. Werkdruk wordt niet alleen als vervelend ervaren, je kunt er ook erg ziek van worden. Werkdruk leidt tot verschillende gezondheidsklachten, maar er kunnen ook andere problemen uit ontstaan, wie bijvoorbeeld de werkdruk niet aankan, loopt risico te maken te krijgen met pesten.

Werkdruk, wat is dat?
Werkdruk is iets anders als werkstress. Werkdruk betekent eigenlijk, kort gezegd, dat er (te) weinig tijd beschikbaar is om je werk af te krijgen en er gedurende langere tijd het amper mogelijk is te voldoen aan alle eisen die aan je gesteld worden. Af en toe last hebben van een hoge werkdruk is zo erg niet, maar als je langere tijd een hoge werkdruk ervaart, zal dat op den duur ten koste gaan van je gezondheid.

1 op de 7 werknemers ervaart hoge werkdruk
Je hoort het overal. De werkdruk is bij veel bedrijven hoog. In Nederland heeft 1 op de 7 werknemers klachten in de richting van een burnout (bron: GGZ). Ze voelen zich leeg aan het einde van een werkdag, zijn emotioneel uitgeput door het werk en voelen zich doodmoe aan het begin van een dag als zij geconfronteerd worden met het werk.

Werkstress, overspannen of burnout?
Een hoge werkdruk is niet iets van de laatste tijd. Werkdruk is er altijd al geweest en heeft altijd wel tot stress en oververmoeidheidklachten geleid. Vroeger noemden ze dat overspannen of overwerkt zijn. Tegenwoordig gebruiken we sneller het etiket ‘burnout’ op de klachten. Burnout kun je in verschillende gradaties indelen, maar het komt allemaal op hetzelfde neer: er worden grenzen overschreden. Je kunt een burnout voorkomen, als je de alarmbellen hebt gehoord. Ben je jezelf bewust van de symptomen van een (te) hoge werkdruk, dan kun je op tijd wat aan doen en je grenzen stellen.

10 indicaties voor een te hoge werkdruk:

  1. Piekeren

Je piekert veel over je werk, in het bijzonder hoe je het werk op tijd af kunt krijgen.

  1. Slaaptekort

Je slaapt niet goed, bent veel wakker en voelt je ’s ochtends niet goed uitgerust.

  1. Overwerken

Je werkt steeds langer door om je werk alsnog af te krijgen.

  1. Concentratieverlies

Je hebt steeds vaker moeite je goed te kunnen concentreren op het werk.

  1. Geen puf voor ontspanning

Je hebt geen zin om na je werk leuke dingen te doen, omdat je daarvoor te moe bent.

  1. Gewrichtsklachten

Je krijgt lichamelijke klachten in de vorm van nek- en schouderpijn.

  1. Irritaties

Je raakt sneller geïrriteerd dan normaal is voor jou.

  1. Minder betrokken bij het werk

Je betrokkenheid bij het werk neemt af, je kunt je niet meer focussen en je begint dingen over het hoofd te zien, fouten te maken.

  1. Geen pauze

Je slaat je pauze over om alsnog je werk af te krijgen.

  1. Geen tijd om naar het toilet te gaan

Zelfs je toiletbezoek wordt uitgesteld omdat je daar geen tijd meer voor hebt.

Als de bovenstaand 10 kenmerken je bekend voorkomen, is het hoog tijd om in te grijpen en je grenzen te stellen.

Oorzaak werkdruk
De werkdruk kan verschillende oorzaken hebben. Er kan iets mis zijn met het organiseren van je eigen werk of met de planning van de organisatie of het computersysteem ligt er bijvoorbeeld regelmatig uit waardoor jij je werk niet meer kunt doen. Werkdruk kan ook veroorzaakt worden door externe zaken. Je hebt bijvoorbeeld veel te maken met lastige mensen of je hebt problemen met een aantal klanten. Sommigen nemen hun werk ‘mee naar huis’. Leraren en verpleegkundigen hebben bijvoorbeeld een hoger psychosociaal belastend beroep. De politieagent of kinderoppas heeft een hoger emotioneel belast beroep. Zoals je ziet, kunnen oorzaken voor een hoge werkdruk overal en op verschillende manieren voorkomen.

Werkdruk bespreken met je werkgever
Herken jij jezelf in bovenstaande 10 indicaties, dan zul je snel moeten ingrijpen en het probleem bespreekbaar maken met je werkgever. Bedenk van tevoren welke aanpassingen jou zouden helpen om jouw werkdruk te verlagen.

3 tips om je werkdruk met je werkgever te bespreken:

  1. Wacht niet te lang

Wacht niet tot de werkdruk zo hoog is geworden, dat je eigenlijk al met teveel gezondheidsklachten rondloopt. Stel je gesprek ook niet uit tot de functioneringsgesprekken gevoerd worden. Het beste is direct aan de bel te trekken als de werkdruk uit de hand dreigt te lopen, zodat de problemen zich niet onnodig hoeven op te stapelen.

  1. Bereid je voor

Heb je zelf al inzicht over de oorzaken van de werkdruk en ideeën over hoe deze kunnen worden opgelost? Bereid je voor op het gesprek met je werkgever. Wat wil je met het gesprek bereiken? Zoek je vooral een luisterend oor of wil je dat deze concrete maatregelen gaat treffen om jouw situatie te verbeteren? Verplaats je in je werkgever en denk na over de mogelijke bezwaren die deze kan hebben. Maak van de werkdruk een gezamenlijk probleem. Je werkgever is overigens verplicht om problemen met de werkdruk tegen te gaan.

  1. Maak afspraken

Probeer in het gesprek duidelijke afspraken te maken. Controleer ook of de afspraken worden nagekomen. Kom op een bepaald tijdstip op het gesprek terug om door te nemen of de afspraken ook daadwerkelijk hebben geholpen of misschien moeten worden bijgesteld.

Hoge werkdruk, wat kun je zelf doen?

  • Cursus timemanagement

Veel werkgevers zullen je adviseren een cursus timemanagement te volgen om meer grip op de werkdruk te krijgen. Dat is op zich geen slecht idee om het overzicht te krijgen, waardoor je betere prioriteiten kunt stellen en de juiste keuzes kunt maken.

  • Assertiviteitstraining

Een assertiviteitstraining kan zeer nuttig zijn als je het moeilijk vind om je grenzen te voelen en vervolgens ook voor jezelf op te komen.

  • Luister met aandacht naar je lichaam

Voel goed wat je lichaam je vertelt. Iedere persoon is anders, wat voor de ene persoon al snel stress oplevert, hoeft bij de ander geen enkele moeite te kosten. Je voelt zelf het beste aan hoe het met jouw lichaam is gesteld, dus laat collega’s die het werk fluitend doen je niet van de wijs brengen. Neem af en toe pauze om even op adem te komen. Maak een kort wandelingetje om even weg te zijn van je bureau. Wordt je veel gestoord tijdens je werk? Voer een spreekuur in of sta alleen contact toe op afspraak, zodat je tijd genoeg hebt om je werk af te krijgen. Minder afleiding zorgt ervoor dat je beter kunt focussen op je werk, waardoor de klus sneller geklaard kan worden.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here