De #1 Fout Die Je Maakt Bij Het Eten Voor Een Goede Darmgezondheid

0
10377

Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand. Met gezonde voeding is de kans kleiner dat we ziek worden of klachten krijgen. Er is een duidelijk verband tussen voeding, leefstijl en het ontstaan van problemen met de darmen en daarmee de spijsvertering. Natuurlijk is het niet altijd 100% mogelijk alle kwalen aan de darmen of het spijsverteringstelsel te voorkomen, bijvoorbeeld vanwege erfelijke aanleg of bepaalde aandoeningen. Je kunt wel veel doen om je spijsvertering gezond te houden. We geven je hier wat tips. En klopt alle informatie over gezonde voeding voor de darmen eigenlijk wel? Wij deden onderzoek ernaar en het blijkt dat er een aantal hardnekkige misverstanden over de ‘zogenaamde’ goede voeding voor de darmen bestaan. Lees ze hier.

1. Meerdere eetmomenten op de dag
Kiezen voor meerdere eetmomenten over de dag, blijkt niet zo gezond voor de darmen, vooral als het bestaat uit zuivel en granen. Het is beter je lichaam te laten wennen aan langere pauzes tussen de maaltijden door. Volgens de Amerikaanse arts en auteur van het boek ‘Je hormonen in het gareel’ is een pauze van 4 tot 6 uur tussen de maaltijden en een avondrust van 12 uur ideaal om je spijsvertering optimaal te laten functioneren en je bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk stabiel te houden.

2. Probiotica zuivelproducten
De reclameboodschappen ten gunste van probiotica melkdrankjes en yoghurt geven vaak een onvolledig beeld. De goed bacteriën die ze zouden bevatten, zijn over het algemeen van mindere kwaliteit. Bovendien bevatten ze vaak veel suiker, en als er iets slecht is voor de darmflora dan is dat het wel. Wil je iets goeds voor je darmflora eten? Kies dan voor vezelrijke voeding, onbewerkte granen als quinoa en haver en heel veel groente. Broccoli en boerenkool zijn aanraders!

3. Te veel kombucha drinken
Kombucha is een drankje dat is komen overwaaien uit Azië. Het zou vele gezondheidsvoordelen hebben. Kombucha wordt gemaakt van zwarte of groene thee, water, appelazijn, suiker en SCOBY, een symbiotische kolonie van bacteriën en schimmels. Dit laatste ziet er uit als een soort zwam, maar het is een organisme dat zich voedt met de suiker. Het heeft vele gezondheidsvoordelen. Eén daarvan is dat de enzymen en goede bacteriën van het drankje helpen het voedsel in het lichaam af te breken en ze verbeteren op die manier de spijsvertering. Maar het drankje heeft een keerzijde. Teveel kombucha drinken is namelijk zeer schadelijk voor de lever. Drink kombucha daarom alleen met mate!

4. Eten met stress
Eten, terwijl je onder stress staat, is zeer slecht voor je spijsvertering. Als je lichaam stress ervaart, zenden je hersenen signalen naar je lijf om je er op voor te bereiden te vechten of te vluchten. Je spijsvertering wordt op dat moment op een laag pitje gezet, want je prioriteiten liggen bij het alert zijn om in actie te komen. De bloedtoevoer wordt naar je spieren vergroot en niet naar je maag of darmen. De spijsvertering vertraagt en dit heeft allemaal nare gevolgen. Je voedsel kan fermenteren in je maag, je kunt last krijgen van winderigheid en/of een opgeblazen gevoel. Neem de tijd om rustig je maaltijd te bereiden. De spijsvertering wordt al op gang gezet bij het ruiken van het voedsel. Ga rustig zitten en kauw elke hap een paar keer voordat je het doorslikt. Op die manier voorkom je vervelende klachten aan de darmen.

5. Teveel rauw voedsel
Het consumeren van rauw voedsel wordt door veel mensen als gezond gezien, maar dat geldt niet voor mensen met problemen in het spijsverteringstelsel. Voor hen resulteert het eten van veel rauwe producten in een verminderde enzymenproductie en ze kunnen zodoende een tekort aan voedingstoffen uit de voeding halen. Als je problemen hebt met de spijsvertering, doe het dan rustig aan en bouw het eten van rauwe voeding rustig op.

6. Spijbelen met ongezonde voeding
We weten allemaal dat bewerkte voedingsmiddelen waar veel koolhydraten, transvetten, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen niet goed zijn ons lichaam en de spijsvertering. Sjoemelen met af en toe toch teruggrijpen naar deze producten, zorgt ervoor dat je steeds weer opnieuw zult bezwijken voor deze producten. Houd je aan je gezonde plan dan zul je op den duur merken dat het verlangen naar deze producten vanzelf helemaal verdwijnt.

7. Nee zeggen tegen een eliminatiedieet
Klachten aan de darmen kunnen veroorzaakt worden door een intolerantie voor bepaalde stoffen. Gluten zijn daar een goed voorbeeld van. De darmen kunnen zich herstellen als er gekozen wordt voor glutenvrije voeding. Wie problemen heeft met de darmen of de spijsvertering doet er goed aan een eliminatiedieet te volgen. In dit dieet worden steeds bepaalde producten uit de voeding gehaald om uit te zoeken welk product of voedingsstof de klachten veroorzaakt.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here